Direktlänk till inlägg 13 december 2017

Jag vet hur det är att leva med smärta, jag har det varje dag men inte i bäcken

Av Pansen - 13 december 2017 16:17

Höger höft hugg värker bultar kan inte ens ligga 3 min på den. Lägger mig på andra sidan. Den där höftövningen den har jag ju glömt bort när så mkt annat rasat i kroppen och jag kämpat så hårt för att ändå prestera och göra mitt jobb. Älskar mitt jobb. Men nu är jag heltidssjukskriven hela december och jag tror jag älskade mitt jobb lite för mkt jag fick tunnelseende och gjorde allt för att ingen skulle se hur illa det var med mig. Jag skulle bara jobba. Att jag sedan bara bokstavligen rasade i sängen när jag kom hem för att nacke, rygg "alla" muskler inte orkade mer det liksom tog jag inte till mig. Ja, runt höger höft pulserar det hela tiden. Har lagt en extra madrass i sängen det var många år sedan sist 2013 och nyopererad IFuse si-led 4 år sedan. I natt är jag ganska säker att jag inte ens legat på rygg bara vänster sida. Mitt öra blir mos, haha det har en massa brosk jag tror inte mitt öra är överrörligt för det ömmar på morgonen på ett helt annat sätt. 

 
Åh, jag ångrar allt idag. Att jag inte låg kvar i sängen hela dagen. Men det blir ryggen mycket sämre av. Men inte nacke o höft. Fotleder/vrister värker sådär reumatisk. Höger fotsula under lilltå. Mer vä fot. 
Höger armbåge är nog inte bra den har trilskats med låsningar hela hösten eller är det sedan förra hösten? Skit samma nu är det en konstant punkt där och ibland aktiveras nerven till "kärringsstöten". Nu glömde jag vad jag skulle skriva och hör bara min tinnitus, högt fint elementljud i höger öra. När jag sov över hos mormor som barn lät hennes element och allt var tyst, så tyst, jag hörde bara det där konstiga el-ljudet liksom från elementet och jag gillade inte det. Nu låter det så varenda jävla kväll, jag har haft så här över 2 år jag trodde det var 1 år men det kanske är sedan 2008 oxå jag får kolla anteckningar men det är inte alltid lika högt....Undra om jag spelat för hög musik i bilen ändå? Men egentligen tror jag inte på det. Jag tror det kommer från min instabila nacke. Krampen som kommer varje dag nu är ju svår att beskriva och särskilt vad den gör. Den kommer som en våg och sedan växer den som en tsunami.  Den kommer när jag varit vaken 2 timmar. Den får käkarna att pressas samman trots att jag försöker hålla munnen öppen. Jag känner trycket mot öronen och det för ont, det är många gånger väldigt likt öroninflammation. Jag kan vid vissa tillfällen känna förgreningarna till nerver så tydligt. I nackrosetten det stiger uppåt det är så dovt, men otroligt kraftfullt. Inga mediciner hjälper och efter en tag plant liggandes i sängen för att avlasta nacke, höft och rygg över då kliver jag upp för att få blodcirkulation och gör något såklart väldigt lugnt, typ vattnar blommor, den nivån jag kan absolut inte göra något där jag använder/belastar armarna, men jag är uppe o går vilket belastar höftjäveln och halsryggsfan så kvällarna blir så här "jag ångrar allt".
 
Jag provade att sitta ned och dammsuga halva vardagsrummmet men nä, det var för mycket. Det är en otrolig Flashback detta till innan Ifuse operationerna alltså steloperationerna av mina bägge bäckenleder. Hur har det kunna bli så här då? Jo, under hösten har jag jobbat 75% och varit sjukskriven 25% min läkare och sjukgymnast och även sjukgymnasten som "tog över mig" i sommar tyckte belastningen blev för stor på min kropp och tyckte jag skulle vara sjukskriven 50% men jag hade så svårt att acceptera det och ingen kunde ta över mina arbetsuppgifter på jobbet. Var jag sjuk någon dag blev det bara ännu mer jobb när jag kom tillbaka jag blev sakta sämre. Istället för att kunna träna att vara utan nackkragen klarade jag mig allt mer sällan utan den. Ryggen började hugga allt hårdare och oftare och vara nära till ryggskott. Musklerna runt höften likaså. Det var en torsdag och jag kom från sjukgymnasten och triggerpunktsakupunktur och jag hade erkänt för mig själv att detta inte gick. Jag klarade inte att arbeta 75% mina kollegor på jobbet hade också pratat om detta. Jag skulle nu boka läkartid och prata med min chef. Jag tror min sjukgymnast var glad för min skull han såg nog vid varje besök hur jag bara försämrades. 
 
På fredagen kom ett brev från Försäkringskassan "Vi överväger att inte betala ut mer sjukpenning till dig för perioden 3 juli- 30 oktober". Jag kände det som att jag inte fick vara sjuk och när jag var till läkaren för att vi skulle fylla i ett nytt läkarintyg till Försäkringskassan sa jag ändå. Men denna månad går det inte att jag jobbar 75% jag har blivit mkt försämrad. Det var första gången på 1 år jag sa det själv och högt tidigare har alltid läkaren sett eller sagt det. Läkaren sa: Bit ihop, dina chanser är små nu när F-kassan börjat "krångla". 
Jag bet ihop en förkylningen med feber, drabbades av luftvägsinfektion fick kortisontabletter. Räddade min onda höft där inflammationen dämpade något. Men jag hade inte så mkt kvar att bita ihop med. Jag fick migränanfall på migränanfall och började känna nu "kraschar" mina kroppsdelar nu går knäna ur led, höften vreds till 2 ggr men en stark smärta men det ska tydligen vara mkt ovanligt att den går ur led. Jag fick nackspärr (vardagsmat iofs;) Jag fick känselbortfall i ansiktet och råddes via flera kontakter till slut till akuten där det kopplades ihop med mina accelererande migränanfall. Jag åkte till jobbet men det kändes verkligen inte bra. Jag bet mig i läppen flera ggr i timmen bara för att kolla om inte känseln var tillbaka. Migränen ökade. Till vårdcentralen fick en kur kortisontabletter igen, klarade ytterligare 7 dagar eftersom inflammationerna i kroppen dämpades något. Men migränen ändade karaktär nu försvann synen under ca 1 Tim på ett öga (hade så när jag var barn också) Jag sjukanmälde mig från jobbet. Jag gick till vårdcentralen igen jag blev sjukskriven på heltid 16 nov-31 dec. Försäkringskassan meddelade någon gång under denna period att de godkände min sjukpenning och sjukskrivning och skulle utreda vidare min funktionsförmåga. Förresten sjukgymnasten gjorde om flera tester på mig (som vi oxå skickade till F-kassan mkt viktigt underlag!!!) 
Det visade att jag nu har 85% funktion i mitt bäcken, det är ju helt otroligt bra siffror!! (Kan säga att nacke och rygg inte var så bra) 
 
Så nu ligger här jag i sängen igen. Men inte lika rädd som för 4 år sedan. Men jag ångrar dock att jag "satsade" allt på jobbet. Jag har "kraschat" flera kroppsdelar och tänk om jag som vanligt är för snabb i tanken hur fort jag ska bli återställd? Jag tänker jobba 50% i januari iaf. 
 
Gruppen på Facebook har nu 152 medlemmar mitt namn där är Anna Pansen Karlsson och den slutna gruppen heter Bäckensmärta IFuse SI-leder Steloperation 
 
 Kramar kärlek och styrka
Pansen 
 
 
 
Ingen bild

T

19 december 2017 10:35

Ta hand om dig! Blir ledsen över att höra hur du måste kämpa! Vila och gör det bästa för dig själv du har pressat dig för hårt❤️ Har fått känna på hur nacksmärtor kan kännas denna veckan. Det r hemskt som det tar över ens tillstånd och tankar med smärtan hängandes över en i allt man gör. / T

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pansen - 26 december 2023 19:12

Hej, Har helt glömt att jag hade en blogg😂 Blev ännu mer förvånad när jag såg att runt 500 personer besöker den i månaden🤗 Jag jobbar i alla fall heltid igen sedan maj 2023. Trivs jättebra. Jag stelopererade en nivå i nacken och en ...

Av Pansen - 20 februari 2018 13:29

- Jag brukar inte vara så här bestämd och barsk! Jag brukar verkligen inte låta så hård det ska du veta, men jag måste ta mig igenom ditt hårda pannben, säger psykologen på företagshälsovården.    Jag ringlar runt i den tjocka mjuka ljusgrå fåtölj...

Av Pansen - 15 februari 2018 12:15

Hittade detta som jag skrev i november 2015...min "krasch" förra hösten november 2016 och sedan en ännu större krasch i november 2017 är inte så konstig har varit på gång ett tag tror jag...   Rör mig inte, jag hoppar runt, jag balanserar knappt ...

Av Pansen - 14 februari 2018 08:29

Den 16 november kraschade jag kan man säga. Eller min kropp, dess muskler, senor och bindväv var helt slut. Mjölksyra till Max i flera kroppsdelar. Migränattacker varje dag och medicinen kunde inte längre stoppa smärtan och det bara accelererade med ...

Av Pansen - 12 juli 2017 11:50

Jag startade gruppen på Facebook och blir så glad när ni skriver o tackar mig och är jag så glad över all aktivitet när alla delar med sig av erfarenheter och tips. Jag tycker det häftigt att vi nu är över 60 medlemmar i gruppen. Känner nu att jag vi...

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards