Alla inlägg den 13 oktober 2014

Av Pansen - 13 oktober 2014 11:36

Så otroligt ledsamt men jag har fått veta att rehabiliteringskliniken vid Sundsvall sjukhus inte fick anslag för att utföra en studie av laserbehandling för patienter med bäckensmärtor. Studien skulle ha startat i höst och letts av bland annat min sjukgymnast Thomas Torstensson.

 

För att "komma tillbaka" efter bäckensmärtor krävs specifik och riktad rehabilitering. Att långsamt träna upp de små musklerna inifrån. Men problemet är att de som har svåra bäckensmärtor ofta försämras av träning. För att träningen ska ge resultat behöver musklerna en "vila" från de värsta smärtorna.

 

Det har tidigare utförts studier med mycket goda resultat av kortisoninjektioner direkt i bäckenets ledband också av min sjukgymnast Thomas Torstensson och läkare Kristiansson. Kortisonet minskar inflammationerna så musklerna får vila lite och då passar det utmärkt att börja bygga upp med små viktiga övningar. Jag såg mycket fram emot laserstudien, skulle den kunna ge samma goda resultat? Kanske hade laser kunnat ge en läkning och lindring så rätt rehab kan påbörjas. Nu får vi inte veta  Jag kan bara inte förstå varför!? Ska vi prata pengar så förstår jag fortfarande inte för både kortsion och laser är betydligt mycket billigare för samhället än de steloperationer jag genomgått. När ska detta tas på allvar? När vi kvinnor slutar föda barn på grund av bäckensmärtor? Hur ska vi få detta på agendan...

 

I lördags var jag på fest och dansade järnet och gick sedan hem ca 3 km utan problem. Hela kvällen hade jag dessutom klackar på skorna men till promenaden hem bytte jag till träningsskor med hålfotsinlägg vill ju inte utmana min kropp för mycket, haha. Det är i alla fall härligt att åter kunna få dansa och gå. Jag pratade jättemycket med en barnmorska om hormoner och bäckensmärtor. Hon är väl kanske ett undantag även om jag hoppas inte, för hon kunde massor om olika behandlingar och hur mycket som hör i hop med hormoner. Hon tyckte det var helt otroligt vilken resa jag gjort och jag tackade nöjt för allt beröm. Hon hejjade också på mig i alla mina planer att försöka lyfta upp bäcken-problematik på en nationell nivå. Ja, men hur? Svårt att få tid och kraft eftersom jag arbetar heltid och pendlar och jobbet är krävande om än fanatiskt roligt.

 

Det är spännande att få höra om er som väntar operation eller är på väg dit och självklart få höra om alla andra också. Är det någon läsare som har problem men som inte fått diagnos eller hjälp?

 

Kram Pansen   

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards