Direktlänk till inlägg 4 mars 2014

Hormonspiral påverkar bindväv-men nu är den borta

Av Pansen - 4 mars 2014 11:37

Det stod på kallelsen och de sade vid MR-undersökningen att jag skulle svar om en vecka. Men på torsdagen var jag till vårdcentralen och efter 8 dagar, inget MR-svar. Men den "nya" husläkaren är bra. Jag tog mod till mig och sade att jag vill byta till honom.

 

Så skönt att jag nu äntligen har bytt husläkare. Den nya läkaren kan inget om bäckensmärtor eller foglossning säkert inte så mycket om Ehlers -Danlos heller, men det är liksom inte det jag behöver som mest heller. Jag behöver en läkare som lyssnar på mig och försöker förstå min situation att jag vill framåt och är beredd att göra allt för att komma dit. Den nya läkaren sa.

- Javisst kan då få byta till mig, du är ju ingen besvärlig patient. Det är din sjukdom som gör att det är mycket runt dig, men det är ju du som lider värst av den inte vi i sjukvården som möter dig, eller hur?

- Jo, precis, så där brukar min sjukgymanst Thoimas också säga, mumlade jag. 

Men de orden säger väldigt mycket om hans synsätt och jag upplever att han har en vilja att hjälpa mig. Jag fick tabletter utan att jag behövde förklara någonting utskrivna mot riklig mens. Så skönt att slippa "stida och förklara" på bästa sätt. Så nu har jag tagit bort hormonspiralen för den gav mig dels PMS-besvär konstant och minskad sexlust samt negativ påverkan på binväven. Det är kanske 2 veckor sedan jag tog ut den och nu känner jag klara förbättringar, snart är jag mig själv igen.  

 

I söndags gick jag 5 km igen, jippi!! Det är stort. Men i går måndag vaknade jag åter med förkylning. Det är tredje gången den tar om! Jag brukar inte orka bry mig om en förkylning, men nu sabbar den verkligen mycket eftersom jag inte kan träna och promenera! Det tycks ju funka att gå 5 km och det är stort för mig, otroligt bra! Efter en kortisonkur och lite gulkroppshormonm så blev det lite ju lite oreda i mina hormoner vilket ledde till en otrolig ökad matlust och jag har gick upp typ 6 kg på 1 månad!! Jag kan liksom inte tro det när jag ser på vågen, det är för konstigt och så här mycket har jag nog aldrig vägt. Därför blir det väldigt bra om jag kan gå 5 km för då kan jag fettbränna och reglera vikten med dem.

 

Det är ju väldigt svårt om man har bäckesmärtor och vill gå ned i vikt. För det finns liksom inget fettbrännande man kan göra, eller är det någon som vet och kan tipsa andra? Under hela min värsta tid med bäckensmärtor tappade jag apiten och rasade i vikt. Det enda som gick ned var smågodis på helgerna och jo, middag åt jag mestadels.

 

Kram kram kära väner

Kärlek och styrka till er alla!

Pansen

 

 
 
Ingen bild

Elin

5 mars 2014 15:23

Hej! Jag tycker om att höra om alla dina promenader. Det lovar gott inför framtiden. Nu är min opererade sida godkänd av Bengt. Nästa sida, den vänstra ska fixas i april. Så nu gäller sjukgymnastik! Men det är svårt att träna för att tappa vikt när kroppen strejkar. Jag går också på kortison sen tre år tillbaka vilket inte underlättar precis. Jag försöker undvika snabba kolhydrater, eg. lite mot LCHF och GI. Det gäller bara att inte vara rädd för rätt fett. Men det funkar för mig! Vi höres! /Elin http://backenblogg.blogspot.se

Pansen

6 mars 2014 09:53

Hej Elin
Så kul att höra av dig, tänker på dig. Bra att du fått godkänt av Bengt hoppas du också tycker det känns bättre. Men det är kanske lite för svårt eftersom du har en sida kvar och rehab på det också?;-) Härligt att mina långprommisar glädjer för de är verkligen efterlängtade:-)
Kram kram

 
Ingen bild

Karolina

7 mars 2014 06:56

Hej på er!
Blev så inspirerad av dig så jag testade oxå att gå lite längre för tre dagar sen. Jag har gått 1,5 km och mår ändå ganska oki om jag får vila efteråt, så kul!! Livsglädjen kommer tillbaka! Nu gäller det bara att "hålla sig" på den här nivån.( mitt största problem är att bromsa mig själv) Jag har börjat med Viktväktarna på nätet, apropå ha svårt att förbränna när kroppen strejkar. Det funkar ganska bra ändå, man har ju full koll på vad man stoppar i sig ivf:-) En fråga till er alla! Om ni varit sjukskrivna mer än ett år, har det varit problem med försäkringskassan då? Jag börjar närma mig året och kommer nog vara tvungen att vars sjukskriven deltid ivf en lång tid framöver....
Ha det bäst! Kram

Pansen

10 mars 2014 13:03

Men åh, så underbar kommentar:-) Blir lika glad jag oxå och förhoppningsvis blir fler inspirerade och hoppfulla för framtiden.
Jag skriver lite i dagen inlägg om F-kassan och hur det varit för mig.

Tack så mycket för din kommentar:-)

Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pansen - 26 december 2023 19:12

Hej, Har helt glömt att jag hade en blogg😂 Blev ännu mer förvånad när jag såg att runt 500 personer besöker den i månaden🤗 Jag jobbar i alla fall heltid igen sedan maj 2023. Trivs jättebra. Jag stelopererade en nivå i nacken och en ...

Av Pansen - 20 februari 2018 13:29

- Jag brukar inte vara så här bestämd och barsk! Jag brukar verkligen inte låta så hård det ska du veta, men jag måste ta mig igenom ditt hårda pannben, säger psykologen på företagshälsovården.    Jag ringlar runt i den tjocka mjuka ljusgrå fåtölj...

Av Pansen - 15 februari 2018 12:15

Hittade detta som jag skrev i november 2015...min "krasch" förra hösten november 2016 och sedan en ännu större krasch i november 2017 är inte så konstig har varit på gång ett tag tror jag...   Rör mig inte, jag hoppar runt, jag balanserar knappt ...

Av Pansen - 14 februari 2018 08:29

Den 16 november kraschade jag kan man säga. Eller min kropp, dess muskler, senor och bindväv var helt slut. Mjölksyra till Max i flera kroppsdelar. Migränattacker varje dag och medicinen kunde inte längre stoppa smärtan och det bara accelererade med ...

Av Pansen - 13 december 2017 16:17

Höger höft hugg värker bultar kan inte ens ligga 3 min på den. Lägger mig på andra sidan. Den där höftövningen den har jag ju glömt bort när så mkt annat rasat i kroppen och jag kämpat så hårt för att ändå prestera och göra mitt jobb. Älskar mitt job...

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards