Direktlänk till inlägg 16 maj 2013

Jippi, tjoho jag är inte trasig eller har "slagit" upp någon läkning!

Av Pansen - 16 maj 2013 22:10

Jippi, jippi haha, dessa berg- och dalar men tack och lov för bergen:-) I går ringde min sjukgymnast och vi ska träffas i morgon fredag för jag ska få ny träning. En träning som inte triggar min tävlingshjärna lika mycket  Mer inriktning mot Pilates och Yoga, ska bli kul.

 

Jag har haft Pilates som träning förut körde 4-5 pass i veckan då. Men jag minns att jag försökte "klättra" i svårighetsnivåerna ändå även med det, men jag var duktig och kunde låta bli eller vänta in. Jag har ju sagt till många att Pilates passar mig så bra, det är mycket kroppskontroll och mycket fokus på att andas rätt, dessutom hade jag iaf i mitt program inga hastiga rörelser som kunde skda mina leder eller göra så de gick ur led. Pilates och hästridningen är så otroligt bra att kombinera för ofta säger min ridinstruktör detsamma som jag lärt mig via Pilatesen. I går i all fall så sa sjukgymnsten också att min rädsla för att "förstört" något med läkningen var obefogad, jag har inte sabbat något. Han försökte få mig att tänka framåt att ta bort mina negativa tankar och mitt dåliga samvete. Efter kändes det mycket bättre och jag fick energi och fick med maken till trädgårdsvaruhuset. Vi köpte sex pallkragar och tio jordsäckar, eftersom maken åter fått ont i ryggen och jag skulle till naprapat ändå i dag så lyfte jag upp allt på släpet! När jag sedan lade mig i sängen kom höftsmärtan dundrade som ett tåg och pulserade och körde. Jag kunde inte ta morfin för då kan jag itne sova på natten. Jag låg och vände och vred mig och funderade vad som hänt, denna smärta har jag ju inte haft på 6-8 månader!


Men så åkte jag till naprapaten som känner mig och min historia väl. Han sa att höften var helt okej, denna smärta hade inte med steloperationen att göra. Det var sätesmuskeln som inte orkade som var överansträngd.

- Du har bara de lux träningsvärk i den för du gått ut lite hårt. Det här fixar jag i dag och sedan ska du få två övningar av mig som du kan behandla dig själv med!

- Oj, det känns pinsamt, jag skäms att jag så ofta ska göra så här och träna för hårt!

- Nä, inte ska du känna så. Det är ju kanon att du tränar! Jag känner inte igen dig, du låter så bitter på din kropp! Visst du kör huvudet rakt in i väggen, reser dig och kör den en gång till men jag skulle vilja säga att det är en positiv egenskap! Och du brukar ju alltid vara så framåt- tänkande, ryck upp dig!

- Mmmm, det säger sjukgymnasten också. Ja, jag har varit lite deppig och då hör det liksom till att jag blir negativ och bitter, men det är snart borta för nu är jag så glad. Känns ju som ett mirakel att kunna slippa höftsmärtan så snabbt. 

Jag fick även lära mig hur stor "arselmuskeln" är, inte bara rumpan utan baksidan lår, i ländryggen. Så mina hugg i ländryggen förklarade han var egentligen också i sätesmuskeln och inte ryggmusklerna som jag trott!

Han tog ett papper och rev det itu.

- Sådär det var din operation...du fattar...det gick sönder och ska nu läka ihop och sätesmusklen har de ju dessutom skurit av...Då började en lång resa...tillbaka...Men jag är så glad att du äntligen är stelopererad i dina "rackiga" bäckenleder. Så nu kan jag ge dig övningar som jag inte kunnat före då ditt bäcken for "av och an".

 

Ja, så nu sitter jag här och har svårt att förstå att jag var så ledsen och hade så ont i tisdags. Jag kände mig så ensam och rädd. Jag tänkte igenom och kände att jag inte hade någon att prata med. Jag försökte komma på saker som skulle göra mig glad, men hittade inget tänkte att hästarna skulle kunna trösta mig. Men då måste jag åka till ridskolan full med människor som undrar hur jag mår...nä, det gick inte heller och då tänkte jag...hmmm, precis som en deprimerad...Sedan en massa andra tankar om en mörk framtid osv. Men nu, jag nu är jag som vanligt...och får ducka för alla mina ideér och kreativitet...Men det var ju inte bara för vad de sa utan för att jag faktiskt blev av mig den där överjävliga höftsmärtan, kan ni förstå..haltar in och 40 minuter sedan kände jag mig alldeles lätt i höften  Nu får jag bara lite träningsvärk igen efter behandlingen, men det känns bara bra, dessutom har jag konstant träningsvärk numera, men det ska vara "skön" träningsvärk  Så nu ska jag ta det lugnt, fortsätta att gå förbi eller bara sparka undan barnens kläder och grejjer på golvet. Tänker strunta att dammsuga på ett tag också. Jag skulle gärna vilja ha en robot-damsugare...

 

Kram och en massa kärlek

Pansen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pansen - 26 december 2023 19:12

Hej, Har helt glömt att jag hade en blogg😂 Blev ännu mer förvånad när jag såg att runt 500 personer besöker den i månaden🤗 Jag jobbar i alla fall heltid igen sedan maj 2023. Trivs jättebra. Jag stelopererade en nivå i nacken och en ...

Av Pansen - 20 februari 2018 13:29

- Jag brukar inte vara så här bestämd och barsk! Jag brukar verkligen inte låta så hård det ska du veta, men jag måste ta mig igenom ditt hårda pannben, säger psykologen på företagshälsovården.    Jag ringlar runt i den tjocka mjuka ljusgrå fåtölj...

Av Pansen - 15 februari 2018 12:15

Hittade detta som jag skrev i november 2015...min "krasch" förra hösten november 2016 och sedan en ännu större krasch i november 2017 är inte så konstig har varit på gång ett tag tror jag...   Rör mig inte, jag hoppar runt, jag balanserar knappt ...

Av Pansen - 14 februari 2018 08:29

Den 16 november kraschade jag kan man säga. Eller min kropp, dess muskler, senor och bindväv var helt slut. Mjölksyra till Max i flera kroppsdelar. Migränattacker varje dag och medicinen kunde inte längre stoppa smärtan och det bara accelererade med ...

Av Pansen - 13 december 2017 16:17

Höger höft hugg värker bultar kan inte ens ligga 3 min på den. Lägger mig på andra sidan. Den där höftövningen den har jag ju glömt bort när så mkt annat rasat i kroppen och jag kämpat så hårt för att ändå prestera och göra mitt jobb. Älskar mitt job...

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards