Direktlänk till inlägg 27 mars 2013

Trassliga tankar och hopp om behövlig vila och sol

Av Pansen - 27 mars 2013 14:55

I morgon åker vi Spanien och hoppas på en del sol. Jag har haft det lite tungt igen, för mycket att fundera på med utförsäkringen av Försäkringskassan, smärtkursen och arbetsträning. I går träffade jag en kurator för det är första steget om man ska gå smärtkursen.


Hon sa att man ska gå kursen för sin egen del och inte vad Försäkringskassan eller någon annan anser. Det fick mig att fundera...hmm, i så fall har jag nog känt att smärtkursen kommer lite för snabbt på med start vecka 16...eller inte? Jag vet ju såklart inte vad som är bäst därav mitt funderande och oro, hatar när jag inte har svar och kontroll på situationen. Men jag har mejlat min handläggare och frågat varför inte jag får vara sjukskriven och återhämta mig 6 månader som alla andra som har stelopererat sig? Har inte fått något svar men jag hoppas såklart på rättvisa  


När jag inte kunde sova i går kväll trots att jag hade försökt lyssna på ljudböcker, se på TV osv så klev jag upp och mejlade min sjukgymnast för tankarna var så många och "trassliga". Sedan i fredags har jag fått tillbaka en "nygammal" sorts smärta, den som hugger, pulserar och känslan är "att mina ben dragits rakt ut från kroppen och sedan har någon släppt så det blivit uttändja ledband och små blödningar";-) Det värker och hugger trots att jag bara ligger still   I dag när jag skulle gå till brevlådan kunde jag inte stödja på höger ben utan fick halta jättesakta. Halat får jag inte göra då måste jag ta kryckorna så de måste alltså följa med till utlandet fast jag hade tänkt att lämna dem hemma. Det är såklart ett nederlag i min hjärna, träningen har varit rolig och jag har kunnat öka på en del övningar. Men nu blev jag lite ledsen och nollställd, så jag undrade om min sjukgymnast visste om någon av övningarna är särskilt provocerande? Jag har alltså kunnat haft ont innan träning men när jag tränat har det gått bra, fast jag har fått dela upp övningarna till ett pass på förmiddagen och ett på kvällen, annars har mina muskler blivit så trötta att jag bara skakat och inte kunnat göra dem ordentligt. Jag sa att sjukgymnasten att han inte behövde ringa utan bara kunde skriva någon rad via mejl när han hade tid. Han hade svarat med ett tydligt mejl, men jag var så trött i morse att jag genast somnade om när barnen åkt till skolan.

 

Sedan ringde sjukgymnasten klockan 10. Bakslag med bäckensmärtor, helt normalt, de har vi ju pratat om att det kan hända, sa han..Jovisst, men jag vill inte inse, för träningen gick bra och jag har haft bra med träningsvärk, vilket för mig betyder att jag gjort övningarna noga och bra...Så nu kom vi överens att jag ska avstå ALL träning i 2-3 dagar och sedan försiktigt bara göra stabilieringsövningar + några till. Jag som tänkt gå till hotellets gym varje dag hade sett fram emot det...suck, jag kommer ändå gå dit för jag kan ju träna överkroppen   Jag är så dum när det blir så här jag blir så arg, vill straffa kroppen min tanke var att genast köra dubbla hantelpass för överkroppen, fatta vad barnsligt, haha. Det är fler delar av kroppen som blivit överansträngd, min vänstra fot gör otroligt ont ovanpå i benen, ibland kan jag inte stödja på foten, har haft den lindad en vecka nu. Sedan har min högra handled tydligen också något att säga så idag har jag skena och det är så otroligt skönt för när jag har den så är jag smärtfri.

 

Thomas (sjukgymnasten) pratade mycket med mig i 30 minuter, han peppade mig mentalt för han vet hur knäppa tankar jag får när det blir så här med bakslag av träningen att jag först vill förneka så jag kört vidare ändå några dagar trots att jag egentligen visste att det var en försämring. Jag vill jämt vara så duktig jag vill att nadra ska tänka så om mig, jag vill snabbare än väntar rehabilitera mig, jag vill ha kontroll så himla dumt ibland men jag är så och jag har blivit otroligt mkt bättre att säga nej och tänka på detta beteende men det går inte fullt ut. Jag har varit så här sedan jag var ca 4 år. Hur jag kunde städa för att göra mamma glad osv. Thomas sa att jag ska lämna alla bekymmer hemma i morgon när vi åker till flygplatsen, att allt ordndar sig ändå att jag ändå inte kan påverka något när jag är borta. Att jag se på och njuta av mina barn, av solen och av blommorna. Det vore verkligen bra för senaste två veckorna har min man och jag tjafsat och varit så irriterad på varandra och det är verkligen så tråkigt då rinner min kraft ut...Men vi har pratat om att vi ska skärpa oss bägge två när vi nu åker på resa utan ett massa måsten. Och...eftersom jag är rätt bra på att medvetet förtränga saker så tror jag att det kommer gå bra  Sjukgymnasten sa också att "stabiliseringsövningarna kan ju användas på ett bra och roligt sätt till andra aktiviteter också", och vi skrattade för som jag tidigare skrivit här så är de musklerna och övningarna verkligen bra för ett skönare sexliv för bägge parter. 

 

Jag är så oerhört tacksam för denna sjukgymnast, han är så otroligt överkompetent och ibland känner jag min som ett ynkligt barn som trugar med läppen, haha. Jag vet hur det måste anses utifrån hur dumt jag tänker angående bakslag osv. Men jag har varit en högpresterande person som verkligen har gillat press och stress och att ha mycket på gång. Kuratorn frågade i går "Jaha, är/var du en sådan person som antingen är/var på 110% eller ligger i sängen och sover och är helt av?" Ja, fick jag instämma det är nog precis en sådan person jag är. Jag gör gärna så hemma nu också helt plötsligt på kvällen när vi ser på TV kan jag flyga upp och börja tvätta, stryka, planetera om blommor och rensa och städa dottern eller sonens rum, jag skapar själv sådan scenarion jag tidigare gillat, haha. Ja, jag vet mkt om ming själv men jag kan inte alltid leva som jag lär, det bara är så! Jag är ju ändå den jag är någonstans där under, även om mkt förändrats under dessa 5 år av konstant smärta och 2 1/2 år av sjukskrivning.

 

Så nu dröjer det säkerligen en vecka innan ni hör något av mig...eller så loggar jag in på hotellets dator och kollar av om jag fått någon ny energi0kommentar.

 

Ta hand om er nu kämpar vi vidare!

Kram och kärlek

Pansen  

 
 
Ingen bild

Jessica

27 mars 2013 17:32

Trevlig resa och ta hand om dig! Försök njuta av solens värmande strålar och samla ny energi:-) Kram!!

Pansen

27 mars 2013 19:12

Tack, jag ska verkligen göra det och nu känns det riktigt roligt faktiskt:-)

Ta en drink för dig oxå:-)
Massor av kramar till dig

 
Lippe

Lippe

27 mars 2013 18:20

Hoppas du får det bäst på semestern nu! Och jag känner igen det där med att straffa kroppen, inte så bra men gör det iaf. Ska visa vem som bestämmer liksom ;)Skönt att du har så bra SG!
Sola och vila nu upp dig, inte köra för hårt på gymmet!

http://hrifrnochvidare.blogspot.se

Pansen

27 mars 2013 19:10

Tack snälla och skönt att höra att någon förstår tankarna om "att straffa kroppen". Tar en god drink för dig i Spanien:-)
Kram och ta hand om dig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pansen - 26 december 2023 19:12

Hej, Har helt glömt att jag hade en blogg😂 Blev ännu mer förvånad när jag såg att runt 500 personer besöker den i månaden🤗 Jag jobbar i alla fall heltid igen sedan maj 2023. Trivs jättebra. Jag stelopererade en nivå i nacken och en ...

Av Pansen - 20 februari 2018 13:29

- Jag brukar inte vara så här bestämd och barsk! Jag brukar verkligen inte låta så hård det ska du veta, men jag måste ta mig igenom ditt hårda pannben, säger psykologen på företagshälsovården.    Jag ringlar runt i den tjocka mjuka ljusgrå fåtölj...

Av Pansen - 15 februari 2018 12:15

Hittade detta som jag skrev i november 2015...min "krasch" förra hösten november 2016 och sedan en ännu större krasch i november 2017 är inte så konstig har varit på gång ett tag tror jag...   Rör mig inte, jag hoppar runt, jag balanserar knappt ...

Av Pansen - 14 februari 2018 08:29

Den 16 november kraschade jag kan man säga. Eller min kropp, dess muskler, senor och bindväv var helt slut. Mjölksyra till Max i flera kroppsdelar. Migränattacker varje dag och medicinen kunde inte längre stoppa smärtan och det bara accelererade med ...

Av Pansen - 13 december 2017 16:17

Höger höft hugg värker bultar kan inte ens ligga 3 min på den. Lägger mig på andra sidan. Den där höftövningen den har jag ju glömt bort när så mkt annat rasat i kroppen och jag kämpat så hårt för att ändå prestera och göra mitt jobb. Älskar mitt job...

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards