Direktlänk till inlägg 24 mars 2013

Hur kan man bli trött av ringa och jaga F-kassan m fl?

Av Pansen - 24 mars 2013 11:00

 

Har ju skissat på ett utkast att skicka till Försäkringskassan eftersom jag ska göra någon form av överklagan eftersom jag inte nådde min handläggare via telefon. I förra veckan ringde jag vårdcentralen, lämnade meddelande och så skulle de ringa upp efter 7 timmar. Så ringde sköterskan och jag bad om en läkartid för att förlänga min sjukskrivning och förklarade att jag verkligen vill träffa min läkare eftersom jag inte gjort det sedan i höstas! Jo, jag blir trött av hela tiden dubbelkolla, stå i telefonköer osv...

 

Jag förklarade att jag varit i Skåne och stelopererat mitt bäcken och att jag gärna ville berätta om det och mina framtidsutsikter, rehabiliteringsplan med arbetsträning osv samt disskutera morfinet och hur jag ska fortätta sänka osv. Hitills har jag ju själv läst i Fass och på nätet hur man ska göra  (det är lite sådan här sura bittra tankar som börjar komma nu när jag är mitt i det tänker jag inte på det, men jag håller ju bearbeta allt som hänt:-)

- Nä, tyvärr hittar jag ingen läkartid. Vad hade du gjort för operation sa du, stelopererat ryggen? Hon lät som om hon knappt trodde mig, i alla fall som aldrig hört talas om steloperation av bäckenlederna det, haha. 
Så jag fick rådet att istället logga in via nätet och Minavårdkontakter. Så jag beställde nya recept och skrev några rader om min status...När en vecka gått utan att jag hört något började jag fundera: flera av mina mediciner höll på att ta slut och jag ska åka utomlands nästa vecka...Jag har förresten inte känt någon längtan att åka iväg till solen! Jag har inte packat och jag känner verkligen inte igen mig själv. Tror att jag kanske är rädd att smärtan ska hindra mig att vara lika aktiv som de andra (vi är 17 st ur familjen som åker). Rädd att jag ska måsta bita ihop och sedan få bakslag...Sedan är det ju detta med rehabkurs, arbetsträning slut på sjukdagar som maler i mitt huvud hela tiden. Jag fokuserar flera gånger per dygn på att slå bort att tänka positivt, att tänka: det är inte ALLS synd om mig, det hade kunnat var värre...Men jag lyckas inte övertyga mig själv så bra 

 

Men så jag var i alla fall åter tvungen att ringa vårdcentralen och knappa in olika val och fick till svar att en sköterska skulle ringa mig ett visst klockslag om 6 timmar. Tiden hölls och jag förklarade igen att min sjukskrivning snart går ut och att mina mediciner håller på att ta slut...Hon var trevlig och tyckte det var konstigt att ingen åtgärdat mitt ärende på en hel vecka!

- Oj, nä, det är inget konstigt alls tycker jag, det händer mig nästan hela tiden, svarade jag glatt.

Medicinerna skulle finnas att hämta ut på Apoteket dagen efter...Men tur för mig att jag loggade in och tittade i medicinlistan innan jag åkte till Apoteket, för såklart...de var inte förnyade. Men nu har jag i alla fall fått dem och ny sjukskrivning....Hur var det det skrevs här bara för någon dag sedan av en läsare....Man måste vara frisk för att orka vara sjuk  


I går sa jag till en person min närhet (en som verkligen vet om min situation och mitt liv).

- Jag blir så trött att jag och hålla på ringa och vänta osv.

- Vadå, hur kan du BLI trött av att sitta i telefon?, rösten var hård och sarkastisk.

Jag visste inte vad jag skulle säga...luften gick ur mig... så jag var bara tyst...

- Hur menar du med trött? ...Psykiskt?

- Ja, svarade jag bara, men jag blir egentligen även fyskiskt trött. Efter läkarbesök eller andra möten brukar jag vara helt utmattad, se dubblet och liksom sluddra och sedan falla i djup sömn i nån timme...Det var otroligt skönt en gång när min sjukgymnast Thomas tog upp detta att det är liksom"normalt" att kroppen reagerar så efter svåra kriser, utbrändhet, sorg, efter stora opereationer, efter depressioner med mera. Det är i alla fall mycket vanligt!

Så jag kände bara som en en stor suck...som att börja om på ruta 1. Jag trodde verkligen denna person hade lite mer kunskap om vad som händer när man levt med stark kronisk smärta i åratal, haft depression eller för 8 veckor sedan genomgått stora operationer. Denna person trodde dessutom för typ ett år sedan att jag led av kroniskt trötthetssyndrom...så jag kände mig less och ledsen...Det är så mycket enklare att förklara jag får ökad smärta av det...Men jag sade i alla fall:

- Min sjukgymnast förklarade att eftersom jag haft det tufft och kämpat med mycket innan operationerna så saknade jag energi och kraftreserver när jag genomgick OP. Att jag inte har någon reserv att ta av, därför blir jag helt kraftlös av vissa saker och kanske känner att jag knappt kommer ur sängen. Vissa patieneter som genomgår en stor operation kan också få sådan plötsliga inslag av "kraftlöshet" trots att de innan operationen varit fullt frisk och hade normalt med energi och kraft....

Jag är glad att jag i alla fall "citerade" sjukgymnasten för när jag återberättade hans förklaring så blev jag själv stärkt och kände att jag är inte ovanlig och konstig, det är många andra människor som reagerar likadant!

 

Känner ni igen vad jag beskriver? Har ni känt eller känner likadant? Hur bemöter ni sådan kommentarer som jag fick eller snarare tonläge/kroppspsråk som man också kan utläsa mycket ifrån?

 

I går kväll började jag ta fram lite kläder till dotterns packning och sedan lite till mig själv och då började en liten längtan pirra...tänk om några dagar är vi hela familjen tillsammans i solen på semester, tjoho det kommer nog göra mig mycket gott. Håller tummarna att jag hinner prata med min handläggare på Försäkringskassan innan vi reser och att det lutar åt positivt besked så jag kan lägga all oror och "skit" åt sidan och ha lite semster jag också  

 

Kram kram

Pansen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pansen - 26 december 2023 19:12

Hej, Har helt glömt att jag hade en blogg😂 Blev ännu mer förvånad när jag såg att runt 500 personer besöker den i månaden🤗 Jag jobbar i alla fall heltid igen sedan maj 2023. Trivs jättebra. Jag stelopererade en nivå i nacken och en ...

Av Pansen - 20 februari 2018 13:29

- Jag brukar inte vara så här bestämd och barsk! Jag brukar verkligen inte låta så hård det ska du veta, men jag måste ta mig igenom ditt hårda pannben, säger psykologen på företagshälsovården.    Jag ringlar runt i den tjocka mjuka ljusgrå fåtölj...

Av Pansen - 15 februari 2018 12:15

Hittade detta som jag skrev i november 2015...min "krasch" förra hösten november 2016 och sedan en ännu större krasch i november 2017 är inte så konstig har varit på gång ett tag tror jag...   Rör mig inte, jag hoppar runt, jag balanserar knappt ...

Av Pansen - 14 februari 2018 08:29

Den 16 november kraschade jag kan man säga. Eller min kropp, dess muskler, senor och bindväv var helt slut. Mjölksyra till Max i flera kroppsdelar. Migränattacker varje dag och medicinen kunde inte längre stoppa smärtan och det bara accelererade med ...

Av Pansen - 13 december 2017 16:17

Höger höft hugg värker bultar kan inte ens ligga 3 min på den. Lägger mig på andra sidan. Den där höftövningen den har jag ju glömt bort när så mkt annat rasat i kroppen och jag kämpat så hårt för att ändå prestera och göra mitt jobb. Älskar mitt job...

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards