Direktlänk till inlägg 21 februari 2013

Nä, tack ingen offerkofta på i dag heller

Av Pansen - 21 februari 2013 10:30

Trött eller uttråkad..tja, inte vet jag. Är så himla morgontrött, lägger mig efter att skjutsat barn till skolan, kollar på TV. Funderar om jag ska göra ett ryck och göra något...Bollar med vågskålen i tanken...solen skiner in, välkommet, absolut men oj, vad allt damm syns! Mina tre älskade katter fäller dessutom nu så de tappar med hår än mig och de ligger dammkatthårsråttor lite överallt.

 

Solen lyser in och visar samtidigt hur smutsiga fönstren är. Suck, men att städa hela huset kommer bara straffa mig...Hm, kyl och frys behöver fyllas på...ska jag göra en storhandling, det borde kunna gå med bara min vilja, eller tar det för mycket energi? Min man är bortrest så jag kanske borde hushålla med krafterna?...Ser allt som behöver göras och känner samtidigt att det är MYCKET. Funderar även allt mer om hur det ska gå med jobb för mig, det är en stor oro. Jag måste få arbetsträna på något ställe som kan tänkas anställa mig sedan. Om jag tar på mig positiva-boost rocken istället för offerkoftan så tänker jag att "bara jag får komma in någonstans så kan jag visa vad jag går för och då vill de ha kvar mig. Jag är öppen, positiv och ambitiös och alla har tyckt om mig på tidigare arbetspltaser" jobbar med att behålla den tanken...Ska ringa några ställen och se om de kan ta emot mig, men jag vill vara pigg när jag ringer och det är jag inte...idag heller;-)

 

Upptäckte i går också att någon skottat hos oss, gången in till huset...Vi borde vara glada och tacksamma va? Nä, det känns mer förnedrande att någon annan stör sig på hur vi har det. Suck, säkert min pappa för dem är det förskräckligt om man har oskottat och dammråttor också för den delen. Vi i vår familj särskilt kanske jag har arbetat hårt med att "allt behöver inte se ut som att det är så himla bra. Finns det någon gång vi ska släppa prestigen är det nu under min sjukdomstid". Jag tycker vi i familjen blivit ganska bra på att tänka: "det är värdsliga saker som vi inte läggger energi på". I höstas tittade mamma sorgset på mina pionbuskar som jag alltid brukar vara så noga att klippa ned. "Åh, så sorgligt det ser ut. Pappa får väl komma ned och klippa hos dig". Jag blev inte glad då heller, mamma tar gärna på offerkoftan och tycka synd om och hennes kommentar fick mig att så fort hon gått - snabbt klippa ned och riva bort allt som behövdes. Jag var arg och ledsen när jag stod och balanserade på kryckor och med sekatör i hand. Jag älskar blommor och trädgård men hade mycket enkelt konstaterat utan någon sorg att i år skiter jag i trädgården, jag får ta igen det kommande år...Äsch, kan någon förstå vad jag menar? Jag vet att de bara vill vara snälla..Jag vill inte stå med mössan av och buga och tacka och skämmas för att jag inte kan ta hand om hushållet helt prickfritt för det är tyvärr så jag upplever det. Helt ärligt tycker jag det är sunt om man tillåter att det syns om man nu har det lite tuffare än vanligt. Varför stå med ett falsk leende och ta emot någon i ett städat hus för att sedan bryta ihop i smärta och gråt för att man överansträngt sig? Jag erkänner absolut att jag har gått igenom den saken också, flera gånger...Nä, jag är nyopererad så jag tillåter vissa och till viss del dammråttorna dansa runt de roar faktiskt katterna:-)

 

Träningen då? Jo, jag följer verkligen noga mitt träningsschema, men som så många gånger förr gick jag in lite väl noga ännu en gång. Har fått backa och tex inte göra heldjupa benböj, likaså om jag spänner sätet allt vad jag kan, får jag mycket mer ont efteråt. Jag vill vara duktig, jag vill fort att träningen ska ge resultat och jag är en tävlingsmänniska därför gör jag sådär. Det är många som inte förstår, men mycket är min tävlingsvilja, sist när jag pratade med sjukgymnasten Thomas så sa han att det är tack vare den tävlingsviljan du har klarat det så bra...Jo, det är sant men den goda viljan är också en vågskål som sagt. Sedan är det svårt som när jag häromkvällen fick mycket ökad smärta..hmm, vilken av de 6 övningarna hade gett mig det? Det är svårt tycker jag att veta vilken. Läste förresten tidningen Topphälsa i går och där stod det hur noga det vara tt man inte för knäet framför tårna när man gör benböj, det sliter på knäna! Kollade och visst, gjorde jag fina djupa benböj men med knäna över tårna, aha, kanske därför jag fått ont i dem. Gör om gör rätt  

 

Bäckenbottenövningarna är bara så jobbiga, känner hur svag jag är och det slutar ofta med att hela jag skakar av dessa ynkliga stabiliseringsövningar. Så mitt eget heja, heja för stabiliseringsövningar förra veckan ska jag nog läsa själv igen NOGA;-) Så vad jag ska jag göra idag städa, handla eller gå på en sakta prommis med kryckorna i solskenet? Jag skulle svara prommis i solsken, helt klart men jag vill ju samtidigt inte upptäcka att min mamma står och dammsuger här någon dag  

 

Kärlek och styrka alla fighters

Kram Pansen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pansen - 26 december 2023 19:12

Hej, Har helt glömt att jag hade en blogg😂 Blev ännu mer förvånad när jag såg att runt 500 personer besöker den i månaden🤗 Jag jobbar i alla fall heltid igen sedan maj 2023. Trivs jättebra. Jag stelopererade en nivå i nacken och en ...

Av Pansen - 20 februari 2018 13:29

- Jag brukar inte vara så här bestämd och barsk! Jag brukar verkligen inte låta så hård det ska du veta, men jag måste ta mig igenom ditt hårda pannben, säger psykologen på företagshälsovården.    Jag ringlar runt i den tjocka mjuka ljusgrå fåtölj...

Av Pansen - 15 februari 2018 12:15

Hittade detta som jag skrev i november 2015...min "krasch" förra hösten november 2016 och sedan en ännu större krasch i november 2017 är inte så konstig har varit på gång ett tag tror jag...   Rör mig inte, jag hoppar runt, jag balanserar knappt ...

Av Pansen - 14 februari 2018 08:29

Den 16 november kraschade jag kan man säga. Eller min kropp, dess muskler, senor och bindväv var helt slut. Mjölksyra till Max i flera kroppsdelar. Migränattacker varje dag och medicinen kunde inte längre stoppa smärtan och det bara accelererade med ...

Av Pansen - 13 december 2017 16:17

Höger höft hugg värker bultar kan inte ens ligga 3 min på den. Lägger mig på andra sidan. Den där höftövningen den har jag ju glömt bort när så mkt annat rasat i kroppen och jag kämpat så hårt för att ändå prestera och göra mitt jobb. Älskar mitt job...

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards