Direktlänk till inlägg 13 februari 2013

Åker berg- och dalbana så mycket att jag borde vara expert!

Av Pansen - 13 februari 2013 11:35

Har varit upp på vinden och hämtat ned gamla dagböcker. Skrattade gott när jag hittade min allra första då var jag 7 år och beskriver att skolan varit bra med att pojkarna i klassen varit lite bråkiga, vad enkelt livet var då, haha. För att komma framåt hoppade jag över några år och där är jag nu. Letar och sätter lappar där jag har beskrivet om höftsmärtor och ryggont.

 

Jag måste först leta reda och sedan renskriva och sedan lägger jag ut det här. Det konstiga för mig att läsa gamla dagböcker är att känslorna kommer tillbaka. Det står ju såklart mycket annat i dem än bara höftsmärta, saker som jag glömt, diskusioner man haft, studietiden, arbeten, graviditeter och förlossningar och de underbara känslorna när man blir mamma. Så nu är jag är alldeles omrörd av känslor igen, haha. Dagböckerna är alltså både bra och dåliga.

 

Jag vill så gärna möblera om i dotterns rum också. Jag har redan flyttat hennes säng, men jag har ont i ländryggen och blir så kluven, ska jag fortsätta eller inte? Det är kul gre enrgi, eller blir jag sämre? Är det bra att jag gör något, ryggkrampen kan lossna om jag rör mig. Gå ner för trappen till köket...ser att det behöver dammsugas, nä, då vill jag hellre möblera om än att ödsla kraften på dammsugning. Lägger mig i sängen igen, känner ännu mer av ryggvärken, men är mycket tacksam att inte huvudvärken är så strak i dag  

 

Jag har redan suttit en stund vi datorn förut för jag gjorde en affisch till ridskolan. Så börjar jag att tänka på hästarna och den underbara ponny som burit mig i tre år. Som jag berättat allt för, han som burit mig ut i skogen så jag fått se allt det vackra som jag annars skulle fått avstå. När jag sitter på honom känner jag mig normal även om jag inte alls kunnat rida på önskat sätt senaste två åren. Jag har inte kunnat pressa mig tillräckligt och jag har inte haft de muskler som behövs och som dessutom helt plötsligt gjort mig oblanserad på hästryggen. Ridningen, människorna på stallet och hästarna har varit min ventil jag vet inte hur många gånger det få mig att må bättre, att få kraft eller att få mig känna mig i harmoni trots en massa smärta. 

 

Ja, så här är det nu, en otrolig berg- och dalbana jag åker varje vecka, jag åker så mycket att jag borde vara expert! Men ändå siter jag här nu och är smått förvirrad, kliva upp och göra något eller inte?! Helgen var ju helt fantastisk, (på toppen av berget med underbar utsikt) sedan rätt ned med enorm trötthet och migrän (rakt ned i dalen med grumlig och grå utsikt). I dag lite  piggare, (börjar upp igen mot berget) men då kommer tankarna: hur mkt kan och ska jag göra? Jag måste ta tag i mig själv inte tänka på hur tråkigt det är egentligen är just nu, bara hemma och mest i sängen, gör jag något blir jag straffad...av smärta, trötthet och ledsenhet. Jag höjer blicken och ser framåt snart får jag övningar av sjukgymnasten, snart får jag börja min uppbyggnad! Tänk, jag kanske får tillbaka bättre former, jag kanske kan bygga upp min rumpa igen så den inte ser ut att tillhöra en 80-årings som den gör idag  Fortfarande finns en sting av oro kvar, tänk om jag inte blir bra trots steloperationen? Sturesson sa att han trodde att jag även hade ryggproblem! Han sa att vissa av mina besvär och smärtor inte hörde ihop med bäckenet utan med ländryggen! Men och andra sidan sa han att han trodde att jag kanske kunde träna upp och träna bort de problemen. Haha, jag annars får jag väl steloperera ländryggen också och lika bra att ta knäna på en gång, dvs. korta ledbanden så de inte kan går ur led. Hmm, vet inte vad jag ska göra...möblera om eller ligga still!? Får berätta i morgon hur det blev.

Kram, kärlek och styrka   

Pansen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pansen - 26 december 2023 19:12

Hej, Har helt glömt att jag hade en blogg😂 Blev ännu mer förvånad när jag såg att runt 500 personer besöker den i månaden🤗 Jag jobbar i alla fall heltid igen sedan maj 2023. Trivs jättebra. Jag stelopererade en nivå i nacken och en ...

Av Pansen - 20 februari 2018 13:29

- Jag brukar inte vara så här bestämd och barsk! Jag brukar verkligen inte låta så hård det ska du veta, men jag måste ta mig igenom ditt hårda pannben, säger psykologen på företagshälsovården.    Jag ringlar runt i den tjocka mjuka ljusgrå fåtölj...

Av Pansen - 15 februari 2018 12:15

Hittade detta som jag skrev i november 2015...min "krasch" förra hösten november 2016 och sedan en ännu större krasch i november 2017 är inte så konstig har varit på gång ett tag tror jag...   Rör mig inte, jag hoppar runt, jag balanserar knappt ...

Av Pansen - 14 februari 2018 08:29

Den 16 november kraschade jag kan man säga. Eller min kropp, dess muskler, senor och bindväv var helt slut. Mjölksyra till Max i flera kroppsdelar. Migränattacker varje dag och medicinen kunde inte längre stoppa smärtan och det bara accelererade med ...

Av Pansen - 13 december 2017 16:17

Höger höft hugg värker bultar kan inte ens ligga 3 min på den. Lägger mig på andra sidan. Den där höftövningen den har jag ju glömt bort när så mkt annat rasat i kroppen och jag kämpat så hårt för att ändå prestera och göra mitt jobb. Älskar mitt job...

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards