Direktlänk till inlägg 11 februari 2013

Innehåll: Efterlyser era berättelser! Haft en underbar helg. Sexsnack...

Av Pansen - 11 februari 2013 12:27

 

Åh, jag har haft en helt underbar helg. Jag har varit en bra mamma och fru. Min helg har säkerligen innehållit sådant som de allra flesta gör varje helg, men för mig (och några av er) har det varit så fantastiskt. I fredags hade jag köpt blommor till maken och lagat en god Indonesisk kycklingrätt, dottern hjälpte till med maten och sedan spelade barnen innebandy i vardagsrummet och var bara vänner:-) Att parkettgolvet är nylagt och kanske fick några repor är sånt man får ta, haha. Så kom maken hem med en underbart fin blombukett till mig också, bild ovan   Jag tyckte inte att jag värd den efter att ha förstört "hans" bil, men han tyckte att det var just därför jag behövde lite tröst  

 

Maken och jag drack lite mousserande vin som jag köpt (yes, jag fixade både Bolaget, livsmedelsaffären, blomsteraffär och att fixa mig själv;-) och tillsammans rörde vi ihop en kladdkaka till efterrätt och pratade om veckan som gått. Jag hade föreslagit att dottern skulle ringa och fråga om hon fick sova hos mormor och morfar så hon och sonen gick dit efter efterrätten (sonen vidare till fritidsgården). Maken och jag hann prata mer och det var så skönt att barnen inte varit trötta och börjat tjafsa som det ofta gör på fredagarna;-) Vi har inte pratat ett dugg om detta med sex eller att det gått lång tid denna gång. Men det ena ledde till andra och det blev en efterlängtad akt;-)

 

Det enda som kändes lite var när jag var ovanpå, jag var förvånad att det inte gjorde ont och att jag inte behövde tänka på mina operationer. Känner att jag blir generad men flera av er tycker ju att det bra attj ga tog upp detta med sex så jag fortsätter väl vidare då. De ställningar som ger mer besvär än andra är väl missionären och när jag är ovanpå. De bästa är när vi ligger på sidan, för då får kroppen stöd av madrassen. Att stå på alla fyra funkar inte någon längre stund för då känns det som om ländryggen ska gå av, men en kortare stund funkar;-) Ställ gärna fler frågor för jag vet inte vad mer jag ska skriva...Så jag fortsätter med min fantastiska helg i stället.

 

På lördagen hade dottern en innebandymatch och hon spelade så otroligt bra det var det bästa matchen vi sett med det laget. Trots att jag gick en del och satt på hård träbänk under hela matchen så behövde jag inget extra morfin på hela dagen! Vi lagade middag tillsammans och åt sedan kyckling taccos. Barnen spelade vidare med innebandy inomhus och katterna jagade bollen de oxå. Sedan bänkade vi oss framför TVn med en massa gott och såg på melodifestivalen, t.o.m tonåringen! Den stora saken med det var att jag satt i soffan i vardagsrummet, det brukar jag inte göra utan jag vill helst ligga i sängen i sovrummet och se på TV.

 

Söndagen tillbringade jag med att städa och sortera ordentligt i tvättstugan. Jag flyttade om ett helt skåp med porslin och gjorde om det till makens garderob och fick sortera så fint med hans kläder. I gengäld fick jag nu en tom lång stång att kunna hänga tvättade kläder på. Jag gick ute och skottade och hackade bort hård snö från vår trapp utomhus också. Det har snöat varje dag och mycket stora mängder så snövallarna är så höga riktigt farligt när man ska köra ut på vägarna för man måste ut i vägeen innan man har sikte. Det var tre-fem olyckor i närheten under loppet av tre timmar...På kvällen bakade vi egna semlor och åt tillsammans, supergott! Sedan bänkade jag och dottern oss i vårt "pysselrum", det är en av de saker som jag gillar allra mest när hon och jag är där och "pysslar". Hon skrev en berättelse och jag slog in skokartonger i vackra omslagspapper, perfekt till mina skor i klädkammaren eller min walk-in-closet som det är så populärt att säga, själv tycker jag det låter lite löjligt;-)

 

Åh, vilken härlig helg, hoppas det är så här det ska vara framöver! Jag går utan kryckor inomhus nu. Jag går även utan ibland när jag ska gå på affären, för med dessa stora snömängder vi har så är det farligare för mig att gå med kryckor. Eftersom kryckorna sjunker ner i snön helt olika så jag "vrickas" så lätt...Jag går mycket bättre utan kryckorna än med. Blä, det är ju tre månader till jag blev tvingad att ha dem...Kommer bli svårt att inte glömma dem när jag går så bra utan dem.

 

I morse när jag vaknade var jag enormt trött bara somnade om hela tiden. Har ont i ländryggen och svär till mig själv som skottade i går. Men egentligen är det en typisk måndag, det är min sämsta dag för jag vill ju göra så mycket och vara med familjen på helgen...Ska ändå försöka klara mig utan extra morfin i dag också. Jag har bett min husläkare om lägre doser på Depolan också (långtidverkande morfin som jag tar 2 ggr/dag). Ja, så är det med min husläkare det är Jag som måste föreslå sänkningar eller att få prova andra läkemedel om de inte fungerar. Min husläkare har tyvärr inte var något som helst stöd för mig under denna resan...Sorgligt.

 

En idé som skulle göra mig glad: Skulle inte ni som läser denna blogg kunna mejla mig en kort beskrivning om er och om ni har evt bäckenproblem, symptom, behandlingar osv eller vad ni vill skriva? Så kan jag publicera dem här så får vi se att vi inte är ensamma om våra symptom? Det blir som en stöttning för oss alla. Vad säger ni? Ni kan ju vara anonyma, skriv det bara i mejlet. 

 

E-post: pansen76@gmail.com  


 

Massor av Kramar och kärlek

Pansen   

 
 
Ingen bild

Meebea

27 februari 2013 13:44

Mmmm skönt inlägg :) bra där.
Jag fick höra av min kiropraktor när ja va 20 år att missionären var tabu för mig och mitt bäcken/ländrygg. Detta för att då får man hela hans vikt plus stöttyngden rakt mot ett område som inte höll för sådant tryck. När inte ens ryggen klara trycket av underviktiga mig så skulle de såklart inte hålla för dubbelt så tung man i lite heta och plötsliga situationer........

Hur skulle du vilja att sjukgymnasten/läkare eller ngn annan tog upp detta då? Mkt intresserad för jag jobbar ju oxå inom sjukvården. Är de bara att helt okonstigt snacka om de eller ska man lixom förbereda en "föreläsning" eller vad tycker du?

Pansen

28 februari 2013 13:42

Tack för din kommentar och fråga. Det verkar ju vara många läsare som känner att det var bra att prata om sex iaf, att "ingen" gjort det tidigare.

Min sjukgymnast gav mig papper att fylla i hemma det var ett sådant formulär som ska påvisa hur mkt smärtan påverkar ens vardagliga liv, han får ut någon procent av alla svar. Det fanns en fråga där som tog upp samlivet och olika alternativ "ingen smärta alls" "kan gör men ger smärta", "kan inte göra alls"

Efter det har vi inte ingående pratat om sex men han vet ju att sex ger besvär för bäckenpatienter. Min sjukgymnast är man och jag är blyg, så jag hade absolut inte velat själv att prata om ställningar osv. Jag vill inte få frågor om mitt sexliv men mycket gärna kunskap om att sex kan ge ökad smärta.

Men det vore bra om sjukgymnasterna berättade att många får smärta efter sex och dessa övningar kan man vara lite försiktiga med tex missionären. Ja, en föreläsning eller kort presentation vore guld värt, har själv inte varit på någon sådan men det ger AHA-upplevelser och känns skönt för den drabbade då vi får känna att vi inte är ensamma. Det tog många år innan jag kopplade ihop detta med ökad bäckensmärta efter sex.
Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pansen - 26 december 2023 19:12

Hej, Har helt glömt att jag hade en blogg😂 Blev ännu mer förvånad när jag såg att runt 500 personer besöker den i månaden🤗 Jag jobbar i alla fall heltid igen sedan maj 2023. Trivs jättebra. Jag stelopererade en nivå i nacken och en ...

Av Pansen - 20 februari 2018 13:29

- Jag brukar inte vara så här bestämd och barsk! Jag brukar verkligen inte låta så hård det ska du veta, men jag måste ta mig igenom ditt hårda pannben, säger psykologen på företagshälsovården.    Jag ringlar runt i den tjocka mjuka ljusgrå fåtölj...

Av Pansen - 15 februari 2018 12:15

Hittade detta som jag skrev i november 2015...min "krasch" förra hösten november 2016 och sedan en ännu större krasch i november 2017 är inte så konstig har varit på gång ett tag tror jag...   Rör mig inte, jag hoppar runt, jag balanserar knappt ...

Av Pansen - 14 februari 2018 08:29

Den 16 november kraschade jag kan man säga. Eller min kropp, dess muskler, senor och bindväv var helt slut. Mjölksyra till Max i flera kroppsdelar. Migränattacker varje dag och medicinen kunde inte längre stoppa smärtan och det bara accelererade med ...

Av Pansen - 13 december 2017 16:17

Höger höft hugg värker bultar kan inte ens ligga 3 min på den. Lägger mig på andra sidan. Den där höftövningen den har jag ju glömt bort när så mkt annat rasat i kroppen och jag kämpat så hårt för att ändå prestera och göra mitt jobb. Älskar mitt job...

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards