Alla inlägg under december 2012

Av Pansen - 5 december 2012 10:49

Skruven som jag hade i 4 veckor (klicka för större bild)

 

   

 

Jag ogillar att vakna på morgonen och det är av flera skäl. Dels för att det första jag känner är ONDSKAN. På morgonen är det som en kraftig ryggkramp/smärta i ländryggen. Blir lite som en käftsmäll varje morgon! Fast kanske det är det som behövs för att jag ska vakna, haha. Jag måste samla all kraft för att byta ställning. Sedan ogillar jag att vakna därför att jag ofta brukar drömma härliga drömmar. Jag är så tacksam för de! Jag brukar springa med barnen, skratta, vara på fester med alla vänner, oftast är det sol och inte sällan befinner jag mig utomlands. Så då är det klart att det inte är så kul att vakna, känna den j-vla ondskan. Men detta är min vardag och jag är van. Men hoppet finns lia f-bannat där varje morgon, jag känner efter...kanske slipper jag vakna sådär otrevligt, men, nä, än så länge har det inte hänt.


Vi har alla våra problem
Det jag märker är att mina vänner drar sig för att berätta hur de har det. De vill inte "gnälla" om de har ont någonstans för de tycker ju att jag har det så mycket värre. Men det är HELT fel, klart jag vill höra om deras liv! Jag är emellanåt rätt less på mitt eget och önskar jag fick höra desto mer om annat;-) Vet inte hur jag ska lösa det där, till många har jag förklarat att klart du ska gnälla, berätta och vara som förut, jag vill veta om ditt liv! Sedan brukar jag säga att vi har alla våra problem, vi lever vårt liv och alla har vi problem. Om jag ibland är lite nere så jag kanske tycker synd om mig själv, då brukar jag verkligen fokusera på att tänka "nä, alla har sina problem, ingen lever utan nåt problem". Jag ska vara tacksam att jag eller mina barn eller man inte fått en dödlig sjukdom osv. När det är riktigt illa typ om jag har hög smärta brukar jag tänka på en låt av Metallica som heter One. Det handlar om en kille som krigat och som vaknar upp på sjukhus, utan ben, utan armar, utan syn och utan hörsel. Då blir jag genast tacksam igen för mitt liv!


Dagens problem

Måste duscha och det bär mig emot, jag är en badkarstjej, badar varje dag! Men nu har jag stygn och får inte bada först de är borta och läkta! Se, vilken löjlig sak, jag gnäller över duschen, jag ska ju bara vara tacksam nu när jag fått operationen. (de är sådana kommentarer runt mig) Så krycka mig in duschen, sätta mig på en kall pall och duscha, brrr. Fast okej, det var vidrigare att sitta på pallen när jag hade kateter, en hård slang, usch. Jag måste ringa iaf en vän idag, ska tvinga henne att gnälla något om sitt liv, haha.


Kram och kärlek

Pansen


Nedan röntgenbild när skruven satt inne i mig;-)

    


Av Pansen - 4 december 2012 12:43

 

Gäsp..har precis vaknat. I går hoppade jag runt så mycket med min ryggsäck att hela min kropp tydligen blev helt slut. Jag skulle pynta julsaker här och där, bädda rent sängar och tvätta. Sedan sov jag alltså närmare 13 timmar! Inte är jag pigg nu heller för nu har jag nog sovit för mycket, haha.


Det finns en nackdel med bra smärtlindring också. I går hade jag ont och tog morfin, då lättar smärtan och jag far upp ur sängen och ska göra så himla mycket. Jag gör saker, kanske för mycket för att vara nyopererad? Så fick jag ont igen och mina påbörjade "projekt" var utspridda över huset...Jag lade mig i sängen, fick ingen ro, jag hatar att lämna allt oavslutat. Tog en till dos morfin och hoppade vidare med mina kryckor och ryggsäck. På kvällen fick jag dåligt samvete, tänk om jag rört mig för mycket? Jag har väl varit noga med kryckorna? Beslutade mig för att inte ta extra morfin kommande dagarna!


Det snygga är liksom att då tar kroppen det i egna händer. Jag somnar och vaknar 13 timmar senare och är seg i huvudet och i kroppen som en långkokt julekola. Done liksom, nu låg du still iaf! I dag orkar jag inte ens tänka på tvätt och måsten jag tror jag VILL ligga i sängen och se på filmer! I bland, bara ibland är min kropp bra också. Det blir lite ryckigt bara, när jag gör jättemycket ena dagen och ligger utammattad nästa dag, haha.

Av Pansen - 3 december 2012 13:09

I torsdags 29 november 2012 stelopererades min högra bäckenled  Jag och min man flög hem dagen efter. Jag bläddrade lite i mina papper när jag satt i väntrummet och såg att beräknad operationstid var 40 minuter, låter kort tycker jag. Jag hade lite svårt att somna vid sövingen så jag gissar att jag fick lite mer narkos än tidigare. Därför var jag väldigt trött när jag vaknade på uppvaket och somnade om hela tiden, kände mig så full som jag aldrig varit innan. Jag kommer därför inte ihåg klockslag som jag gjorde sist. Smärtan var inte lika stark som förra gången då skruven sattes in, skönt såklart.


En ynka liten komplikation
Men när det var dags att på på toaletten och kissa var det tji. Jag var kissnödig, men kunde inte kissa! Så efter 5 timmar tappades jag på 700 ml kiss. Efter många misslyckade försök, (alltså det gjorde faktiskt ont i magen) och ytterligare sex timmar så fick jag kateter och då var det 1 liter kiss! Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle längta efter en kateter, men känslan av att vara så kissödig att man håller på att spricka, men inte kunna kissa, den var vidrigt höll nästan på att börja grina. Alltså detta var den enda komplikationen! Jag kunde alltså ynka timmar efter oerationen kliva upp och gå med kryckorna till toaletten, helt otroligt tycker jag. Att min blåsa sov vidare ser jag inte som någon "big deal". Jag fick åka hem med kateter för att vila blåsan och efter 4 dagar är allt som vanligt och katetern är borta. Okej, då jag är lite öm i magen och kissnödigkänslan är kvar lite, men jag måste ju få hinna läka ihop bara.


Sex veckor till nästa operation

Sex veckor på kryckor, inte hoppa, utan gå på benet och bara belasta med halva min kroppsvikt dvs 30 kg. så jag går omkring hemma mestadels med en ryggsäck för jag vill ju ändå t.ex bäddda rent i sängarna och tvätta och pynta jul, så det mesta hamnar i ryggsäcken. T.ex kaffekoppen och skorpor oxå men det blev lite söligt, måste komma nåt bättre där;-) Om sex veckor flyger vi ner igen och då blir det samma operation igen, men nu ska vänster bäckenled fixeras. Sedan är det kryckor igen sex veckor, men sedan får jag börja med sjukgymnastik! Som jag längtar efter att få svettas av ansträngning och inte av feber som det är nu. Alltså jag får feber om jag rör mig för mycket. Det är inget konstigt för mig det blir alltid så för mig efter en operation eller om jag varit lite sjukare...Men febern går bort bara jag lägger mig ner och vilar. Jag ser en ljus framtid igen, helt underbart!

 


Kram och kärlek

Pansen


 



Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards