Alla inlägg den 25 december 2012

Av Pansen - 25 december 2012 08:00

Hittade ett gammalt papper med tips när man lider av besvär från bäckenleden. trots att jag fick det för 15 år sedan så är tipsen fortfarande gällande så jag skriver av dem här. Lägger man ihop alla tips här på bloggen så blir det en del bra  

 

  • Undvik att vrida kroppen (Jag tycker det är mkt svårt, känner "låsningarna" när jag bara sträcker mig efter något vid matbordet eller på sängbordet när jag ligger i sängen så det är verkligen INTE bra att vrida kroppen;-)
  • Undvik att stå och hänga på ett ben, stå på båda. (Helt rätt, men även detta tycker jag är skitsvårt, men övning ger färdrighet:-)
  • Undvik att sitta med korsade ben eller i skräddarställning. (Helt rätt, men även detta tycker jag är skitsvårt, men övning ger färdrighet:-)
  • Håll i hop knäna nä'r du vänder dig i sängen. Ha ev. en kudde mellan knäna. (En kudde mellan knäna är jätteskönt. Det har jag haft sedan jag sist var gravid...ooops, i 7 år alltså oj, vad tiden går fort)
  • Undvik att lyfta och bära tungt. (Erkänner att jag struntat i detta råd många gånger... Har istället tagit smällen med ökad smärta. Jag älskar nämligen att släpa runt 50 l jordsäckar i trädgården. Men nu har jag köpt en lastkärra samt skottkärra och kan istället vara mer tid i trädgården;-)
  • Undvik att gå i trappor, ifall du måste, ta ett trappsteg i taget. (Hmm, jag bor i två-våningsvilla, men ingen har sagt något till mig om att integå i trappen, det har gått bra, jag tror jag har tränat och stärkt upp mig. När jag är nyopererad måste jag dock gå detta med ett steg i taget) 
  • När du har mycket ont, gå med små korta steg. (Ännu ett råd som stider mot mig men det är sant och för att jag itne ska glömma bort detta råd använder jag ibland en snäv kjol, funkar kanon).
  • När du ska åka bil, sätt dig ned på sätet och vrid dig runt med benen ihop. (Absolut, jag vill bara tillägga: spänn magmusklerna och gärna bäckenbotten också, så du inte får en låsning i bäckenlederna.) 
  • Sitt ej i för djupa fåtöljer. (Om du ändå gör det, sno åt dig ett gäng kuddar och sätt dig på dem så du kommer upp därifrån sedan;-) 
  • Vila gärna i psoadställning  (Det är när du ligger på golvet och sedan lägger upp benen på en låg stol/pall så att benen hamnar i 90 grader. Det är den ställning som allra mest avlastar ländryggen och minst kraft läggs på ryggen. Men, var beredd på att det gör ont någon sekund när du först lägger dig, men sedan är det så skönt)

Kram och kärlek

Pansen

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards