Direktlänk till inlägg 18 december 2012

Min "dom"...

Av Pansen - 18 december 2012 08:00

 

 

Dags igen för att skrubba kroppen med Decutan desinfektion. Har blivit kallad igen till Ängelholms sjukhus för min tredje operation. Nu är det vänster bäckenled som ska stelopereras och det blir den 17 januari 2013   Vid förra operationen frågade jag Dr Sturesson om det finns något i framtiden som jag INTE kommer kunna göra. Jag var helt säker på att hans svar skulle bli "Inga begänsningar, prova dig  fram". Det var INTE hans svar, han sa det så fort att han nästan avbröt min mening.

- Du kan INTE springa...

-Va, vadå stammade jag...

-Nä, springa kan du inte göra och det är ändå något du inte ska utsätta dina knän för eftersom de luxurerat (gått ur led) så många gånga gånger. 

- Men, jag trodde, men om jag tränar mycket...men jag älskar att jogga och jag har anmält mig ill ett innebandylag i höst...

- Nä, det är bara acceptera, vissa människor ska inte springa. Jag fick själv lägga av för 25 år sedan och det är inget mer med det!

Kan hända att jag såg lite förvånad och ledsen ut för då lade han till.

- Du kommer kunna springa efter bussen om du är sen men inte mer än det.

Min tankar just nu är om jag då kan "springa efter bussen" en gång varje dag. Ja, jag är envis som en åsna men jag skulle inte vara där jag idag om jag inte var det  .

 

Men för mig känns det inte bra. Jag har haft det som en långsiktig målbild, att kunna jogga igen. Jag ville träna, svettas och kämpa som Karate-Kid, Rocky och alla andra de där gamla legendarerna. För att sedan slå alla med häpnad över hur jag lyckats...Att just Karate-Kid m.fl är karaktärer från filmvärlden som inte finns på riktigt det bekommer mig inte. Det finns riktiga människor som gör samma resor...Men tydligen inte jag alltså!

 

Jag har inte tagit till mig orden helt och fullt ännu. Jag har inte bestämt mig, jag har ine slagit igen dörren. För vem vet hur bra min rehablitering går? Kanske slår jag alla med häpnad och kan gör det omöjliga? Jag kommer nog själv rätt snart att märka om det är möjligt eller inte. Runt mig finns de tröstande människorna igen som säger

- Ja, men huvudsaken är väl att du kan vara ute och gå igen och tänk att nu har du äntligen fått dessa operationer, utan de hade du säkerligen blivit kvar i sängen!



Jo, de har rätt och så tänker jag själv också såklart. Jag är oerhört tacksam för operationerna och at jag lyckades med kampen att få dem. Men jag vill liksom ha det där långsiktiga målbilderna och drömmen om att bli helt återställd...Så jag fortsätter att drömma ett tag till tills jag påbörjat min sjukgymnastik och kan få en uppfattning om hurdet är ställt med min kropp och dess muskler och leder  

 

Kram och Kärlek

Pansen

 
 
Maria

Maria

18 december 2012 08:39

Spännande med sista operationen, är så glad för din skull. Själv väntar jag och väntar.... Önskar ett samtal, en remiss ja vad som helst.

Är ledsen över att du troligen inte kan springa :-(, förstår din sorg. Det är min målsättning att springa 6 km till midsommar ( eller nästa får det nog bli nu). Men vem vet ibland sker under, läkarna har inte alltid rätt. Man kan ju hoppas att det en felbedömning.

Längtar efter att träna utan smärta, att kunna gå en lång promenad utan att släpa benet bakom mig, bara springa med sonen. Håller tummarna för dig vännen!

Kram

http://www.frugnu.blogg.se

Pansen

18 december 2012 11:50

Ja, under sker jag får väl fråga lite mer igen nästa gång han sa ju det där om olämpligt för mina knän...Kanske är det så att stagen inte funnits så länge så de inte vet hur det blir om man springer om dem?

Men,men långpromenader eller PowerWalk eller crosstrainer kanske räcker oxå:-)

Kram kram

 
Ingen bild

beatrice

18 december 2012 12:56

Hej
Nog ska du kunna se om du kan hitta ngt annat kul du kan motionera än just löpning? För löpning är inte bara dumt för knäna utan all kraft överförs ju via SI leden över till överkroppen....... men helt ärligt simmning är faktist jäkligt kul som vuxen :) man kan faktiskt köra inlines och DET är skonsamt för både knän och rygg OCH man kommer fram MKT snabbare :P DOCK kan man inte spela innebandy med dem på de blir nog upplagt för fall..... MAn kan men de e kanske inte så kul när man är lite äldre att ha en fallprocent på 100% :P
Det finns underbara lopp på inlines ute i europa och några kul i sverige och massa roliga folks lite varstanns som kör för motionens skull :) Man får en mkt snygg rumpaah av inlines DOCK lite krångligt att träna på vintern.... men is finns ju säkert där du lever :D
LYCKA TILL jag hoppas verkligen du kan hitta ngt roligt att motionera istället. Världen är ju full at kuliga motionsalternativ..

Mvh
Bea

Pansen

18 december 2012 15:15

Tack för ditt inlägg:-)Kul med "nya" röster.
Jo, jag är övertygad om att jag hittar ngt adrenalinframkallande aktivitet till slut...

Inlines verkar kul, men minsta svaj så far mina knän ur led så jag tror inte det kan gå, men annars verkar det skitkul! Fast det kanske går ändå med knäskydd oj, oj när jag ska träna mig på det haha, har inte åkt skridskor på sådär 20 år och var ingen stjärna då heller, haha.

Men det är klart jag får kämpa att hitta ngt, om läkaren säger okej att ta risken med hästhoppning så tycker jag iaf att det är skitkul och rida kommer jag kunna göra sedan och det är ju en himla tur för det är mitt största intresse (förutom barn och man då;-))

Har du själv bäckenproblem?
Välkommen åter:-)

Kram kram

 
Maria

Maria

18 december 2012 14:16

Yeeeiiii! Jag har just fått besked att landstinget beviljar behandling och resa till Ängelholm! Nu är det bara ett en tid som jag väntar på.

Är så upprymd, så glad och så himla nervös! Det går framåt...
Imorgon ska jag på anställningsintervju, ett nödvändigt ont. Får se om jag får jobbet och framförallt om jag klarar av det. Det måste gå eftersom jag blev utförsäkrad i söndags.

Ha det bäst!!!

http://www.frugnu.blogg.se

Pansen

18 december 2012 15:11

Weee grattis så skönt då behöver du inte oroa dig lika mkt. Bara den nerviga prommisen till brevlådan varje dag, haha.

Nu är din tur:-) Det kommer gå kanon!! Jag finns här sedan oxå och svarar på dina frågor och funderingar:-)
Kram kram

 
Ingen bild

Beatrice

27 december 2012 10:05

Hej igen
Ja asså jag är en överrörlig fjompa med ryggproblem sedan ja va typ 14år. Nu har jag inga barn och är33 år och bävar inför en eventuell framtida graviditet med mina ryggproblem som jag själv diagnosticerat till SI leds dysfuntion. Har gått sjg utbildningen och när vi gick igenom BK delen så hittade min kriopp ett nytt sätt att finnas till på som har gett mig några år med mkt mindre smärtor. Har själv en önskan att bli bättre på BK men de e så himla dyrt att gå de kurserna så jag leker bara lite med det på ytan. Jag har aldrig kunnat springa eller hoppa direkt ngt men Inlines och hästar har alltid räddat mig och defakto att ja tränar riktigt mkt. Jag är även gammal simmare så har de med att falla lite tillbaka på om jag behöver träna ngt annat. Feldenkreis har oxå helt mig att bli mer medveten i min kropp så det kan jag varmt rekomendera.
När jag läser dina inlägg blir jag lätt frustrerad för jag vet hur det är att vara på båda sidorna. Både smärtsidan och behandlande sidan. Man vill ju sååååå gärna göra de bättre.
Lycka till nu och bli det bästa du kan.

Pansen

27 december 2012 12:00

Underbart att höra att hästar och inlines funkar iaf och roligt för mig att ha nån likasinnad som förstår hur mycket hästarna kan betyda!!

Min "bäckenhistoria" blev ju onödigt lång för att jag inte träffade rätt folk som kunde ställa rätt diagnos.

Men jag vill bara tillägga att jag inte varit dålig under mina bägge graviditeter!! Jag har kunnat gå långpromenader osv och tänkte att det var ett måste för att bygga upp musklerna så det skulle orka "bära barnet".

Men det jag inte visste eller tänkte på var hur "pressad" mitt bäcken var efter graviditeterna jag gjorde mig mkt illa på ett mamma-barn-gympa-pass, min kropp skulle behövt vila och läka, jag var inte som "de andra" men det förstod jag inte då. Så jag tror/hoppas att det inte ska vara några problem för dig med ev gravid. du vet ju och kan så mkt så du kan "mota Olle i grind".

Många många kramar till dig Bea!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pansen - 26 december 2023 19:12

Hej, Har helt glömt att jag hade en blogg😂 Blev ännu mer förvånad när jag såg att runt 500 personer besöker den i månaden🤗 Jag jobbar i alla fall heltid igen sedan maj 2023. Trivs jättebra. Jag stelopererade en nivå i nacken och en ...

Av Pansen - 20 februari 2018 13:29

- Jag brukar inte vara så här bestämd och barsk! Jag brukar verkligen inte låta så hård det ska du veta, men jag måste ta mig igenom ditt hårda pannben, säger psykologen på företagshälsovården.    Jag ringlar runt i den tjocka mjuka ljusgrå fåtölj...

Av Pansen - 15 februari 2018 12:15

Hittade detta som jag skrev i november 2015...min "krasch" förra hösten november 2016 och sedan en ännu större krasch i november 2017 är inte så konstig har varit på gång ett tag tror jag...   Rör mig inte, jag hoppar runt, jag balanserar knappt ...

Av Pansen - 14 februari 2018 08:29

Den 16 november kraschade jag kan man säga. Eller min kropp, dess muskler, senor och bindväv var helt slut. Mjölksyra till Max i flera kroppsdelar. Migränattacker varje dag och medicinen kunde inte längre stoppa smärtan och det bara accelererade med ...

Av Pansen - 13 december 2017 16:17

Höger höft hugg värker bultar kan inte ens ligga 3 min på den. Lägger mig på andra sidan. Den där höftövningen den har jag ju glömt bort när så mkt annat rasat i kroppen och jag kämpat så hårt för att ändå prestera och göra mitt jobb. Älskar mitt job...

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards