Direktlänk till inlägg 6 december 2012

Tunga dagboksanteckningar fr nov 2010

Av Pansen - 6 december 2012 00:15

 

Tänkte att jag skulle visa några dagboksanteckningar som jag gjorde för två år sedan. Jag hoppas att några av er känner er stärkta av dem, att ni kanske känner igen er? Jag hade det jobbigt, men det är ju så bra nu:-) Det brukar vara skönt att se att man inte är ensam. Jag vet att ni är några därute som har smärtor, som kämpar med familj, arbete och läkare. Som ibland blir ifrågasatta och till slut börjar ni själv tvivla, "inbillar jag mig?". Nej, nej det gör ni inte!

 

November 2010

Måndag
Dagen går så sakta, jag får panikkänslor. Jag försöker göra saker för att inte känna smärtan. Men det går inte, jag svettas och flämtar. Har tagit på en massa linement och ska träna, kanske blir det bättre då? Det kan inte vara inbillning för jag har tänkt mycket på hur senaste 15 åren sett ut. När sonen var ca 1,5 år, nu 12 år.

- Mamma, inte bära mig, mamma ont i höpten.

Dottern nu 5 år

- Mamma du har fått så ont för att du burit mig i din mage.

Jag blev alldeles kall och gråtfärdig och förklarade tydligt att det inte är hennes fel! Det är min kropp som är trasig och som gjort att jag inte man bära. Usch, nu blir jag så ledsen när jag skriver och jag tycker synd om mig själv. Stackars min familj som måste stå ut med detta!


Jag hade tänkt att göra något kul med dottern idag, men hur ska det gå till? Jag svettas, flämtar och går böjd som en makaron. Samtidigt är det bra, tanken i mitt huvud är.

"Förneka inte, du har inte inbillat dig. Tänk alla gånger det känts som benet "gått ur led" all smärta, allt du inte kan gå promenader och ta jogginturer som du älskar, du kan inte dansa eller ens sitta på golvet, nä, det är INTE inbillning!

 

Men jag känner mig som en usel mamma, jag kan inte vara den mamma jag vill vara! Tårarna bara rinner. Fan, blir så förbannad när jag ligger här och tycker synd om mig själv eller egentligen tycker jag synd om min familj. Jag har tränat så mycket i sommar, sådan träning som jag egentligen tycker är tråkig, stabilisering och styrketräning, men jag har inte blivit bättre. Fem dagar i veckan, aldrig slarvat, vad är detta?!

 

Onsdag

Tillbaka på ruta 1, så känns det när det gäller mitt bäcken. Nu bara "kör" det av smärta i höger höft, det hugger av smärta i ljumsken och värker kraftigt i hela ländryggen. Det värker även i vänster höft nu. Det är t.o.m sämre än för 1 år sedan, då gjorde inte vänster höft ont. Jag som så otroligt noga följt mitt sjukgymnastikschema!

 

Jag har pratat i dag med min sjukgymnast Thomas om steloperation att jag nog måste göra en sådan för manipulationerna, sjukgymnastik, anti-inflammatorisk medicin eller akupunktur inget funkar ju längre.

 

Det är tungt nu, jag har svårt att kliva upp, jag är så ledsen för min kropp, den jävlas med mig. Jag vill ju bara leva mitt underbara liv. Jag andas sämre när jag har så ont, jag liksom flämtar. Inte konstigt om jag får syrebrist så det löser ut migränattacker allt oftare. Jag mår illa varje dag av smärtan, tuggar Calma tuggummi som hjälper. Blir alltid illamående när jag ska träna. Jag såg att Thomas liksom tittade upp och såg allvarlig ut när jag sa det.

- Är det så illa måste du göra manipulera dig, sa han.

Det är nog inget bra tecken med så mycket illamående...

 

Ibland tänker jag att jag inbillar mig och jag bestämmer att jag ska skita i allt vad kroppen säger, att jag ska bestämma mig för att gilla smärta. Men så var Thomas där igen och sa

- Du måste inse dina problem och erkänna dem. Du kan inte förtränga och förneka mer. Du har haft den strategin länge och bitit ihop otroligt länge, men du den strategin fungerar inte längre. Du kan inte straffa ut kroppen, det är bara du som lida för det och du blir ännu sämre.



Det är inte lätt mina strategier har fungerat länge hur ska jag göra nu då? Inget funkar ju...Jag förstår inte vad jag skulle göra utan denna sjukgymnast, han tycks ju känna mig bättre än vad jag känner mig själv...Jag mår alltid bättre när han pratat med mig. Får alltid nya krafter. Usch, vad jag håller på att tycka synd om mig själv i dag. Jävla skit. Nä, bättre tag nu, ny dag i morgon:-)

 

Fredag

06.45

Vaknar av smärta. Kan inte sitta, det gör för ont.

Lägger mig raklång på golvet en kvart.

Fixar frukost och kläder till barnen

Tappar tålamodet när 5-åringen tjafsar.

Myrsteg från parkeringen till dagis. SMÄRTA. Tar av 5-åringen skor och mina skor, AJ.
Myrsteg tillbaka till bilen.

8.15 Måste bada även om jag inte orkar. Ska till läkaren 11.00 Massagebad, skönt, ont att röra armarna med schampo, orkar inte med balsam idag.
Landar i sängen. Ställer väckarklockan på 10.15 man vet aldrig....

Vaknar...har alltså somnat naken i några handdukar! Måste, måste upp satans, jävla hugg och värk i ryggen. Lugna steg i trappen.



11.00 Läkarbesöket går bra trots allt. Läkaren vill att jag provar Cymbalta som är ett anti-depressivt läkemedel som används mot långvarig smärta. Jag är mycket, mycket tveksam och vill avvakta. Men fan för att sitta i väntrummet och på stol hos läkaren. Kunde ju inte lägga mig raklång på golvet då hade han väl skickat in mig på psyk. 

11 och någonting...Behöver handla...orkar inte...måste spara på krafterna ska ju hämta 5-åringen kl.13.00



Kollar snabbt på fass.se Cymbalta tycks vara en jävulsk medicin, det är flera sidor med biverkningar. Nej, tack jag vill inte bli konstig i hjärnan också, det räcker med mina migränanfall. Nu krampar min armbåge, jag ligger på mattan på golvet och skriver. Huvudet ligger och vilar på min böjda arm. Fingrarna låser sig runt pennan.

- Jaså, du är inte arbetsför?, sa läkaren.
Nä, jag orkar ju fan inte ens ta hand om mig själv skulle jag ha sagt. (men det sa jag inte såklart). 

- Är du inte lite nedstämd då? undrade läkaren.

Jag ville bara skrika NEJ är du helt dum i huvudet, det är ju det ända jag inte är än. Men jag blir snart av alla dina jävla pillerförslag. Ge mig något som tar bort smärtan istället för att ge mig tabletter som GÖR mig deppig så kommer jag vara jävligt glad, kåt och tacksam!


Nä, jag gråter inte nu, jag skrattar faktiskt, det ser helt sjukt ut hur jag ligger här på mattan, helt naturligt för mig med mitt knäppa bäcken. Jag hoppas jag kan titta i denna bok sedan åt denna helvetestid när jag mår mycket bättre om 1 år efter operation och allt:-)

 

Jag har många många anteckningar som dessa och det är ändå skönt att läsa dem. Nu är ändå glad att jag skrev dem för man glömmer fort. Det lustiga nu idag är att jag faktiskt åt Cymbalta sedan för jag fick en riktig depression och Cymbalta var då jättebra. Efter några månader lyckades jag få upp huvudet "ovan ytan", sluta gråta och få ny kraft att kämpa vidare. Jag slutade med Cymbaltan och sedan tog jag mig an den stora uppgiften, då jag bestämde mig att nu jävlar ska jag slåss för mitt och min familjs liv jag ska ha en steloperation om jag så själv ska måsta flytta till Skåne för att få den! :-) Tänk, jag lyckades, hoppas nu bara att operationen också ger lyckat resultat!

 

Kram och kärlek

Pansen

 

 
 
Maria

Maria

6 december 2012 08:42

Du är min idol! Min hjältinna! Wow vilken kämpe du är... Jag får ofta höra att jag är en kämpe men WOW vad du har fått stå ut med hjärtat.
Det gör ont i min själ, att du inte har fått hjälp tidigare... Och antidepressiva, jo tack fick oxå det erbjudandet och då var det inte för smärtan utan för jag var arg och grät av ilska då läkare sa att när jag blir gammal så stelnar jag och då har jag inga problem med mina överrörliga ledet i bäckenet.

Att lycka till dig och din fina familj ❤.
Önskar dig allt gott i världen för det är du så värd. Tänk snart, snart kan du dansa med dina sötisar, leka och springa...

Stor kram vännen!!!

http://www.frugnu.blogg.se

Pansen

6 december 2012 12:26

Haha, äntligen får jag vara en idol;-) Min läkare har aldrig fattat hur det är fatt med mig sjukgymnasten ringde upp honom efter typ 6 månaders sjukskrivning och försökte förklara att jag inte är den som klagar i onödan att jag alltid försöker och försöker. Blev lite bättre då men nä, jag gillar inte min läkare riktigt han har inte gjort något bra för mig...

Vid läkarbesök är jag nog ganska tyst, stoneface, vill inte dela med mig av för mkt...så det kanske inte är så lätt att vara min läkare ändå, haha.

Nu har snön nått Norrland också! Mys och rys. Jag som tänkt testa att köra bil idag men det känns onödigt...
Hoppas du får en bra dag!
Kramar

 
Maria

Maria

6 december 2012 12:48

Hej!
Jo, du är min idol! Hahaha, knasig kanske men sant.
Köra bil idag är nog ingen topp idé, i alla fall inte om det kommer lika mycket snö som vi fått senaste dygnet. Jag totalt insnöad, vägen är inte plogad och jag kan inte skotta ut mig.
Tyvärr måste jag nog till läkaren med yngsta pojken han har haft 40 grader sedan söndag och är så hängig. Han bara ligger i soffan får inte i honom tillräckligt 👎.

Ha en härlig dag. Kram 💐

http://www.frugnu.blogg.se

Pansen

6 december 2012 13:06

Nej, nej inte alls knasigt, jag vill sååå gärna få vara någons idol, haha
Usch, 40 grader är lite väl mkt, jaha, är barnen sjuk får man def. bara förneka sina egna krämpor och det brukar ju funka tycker jag.

Har bestämt för att köra bil ändå herregud, jag är ju norrlänning! Dessutom älskar jag att få lite småsladdar, det är mina enda "kickar" nu för tiden, haha.

Dottern ska på tre kalas och det är alltid som köper presenterna, så jag vill gärna kunna göra det nu också. Min man gör redan så otroligt mycket. Sedan ska jag på min favvis affär också...Apoteket i dag blir det en hel kasse;-)
Kram kram

 
Maria

Maria

6 december 2012 13:49

Ja, klart du klarar att sladda runt på vägarna. Det är gnälliga Stockholmare som inte vet hur vi ska bete oss då det kommer ett par cm snö. Det är helt otroligt hur ett helt samhälle kan kollapsa... Och det blir så varje år. Visst nu kom det väldigt mycket på samma gång men vi bor väl ändå i ett land där det faktiskt varje år kommer snö.... Hur överlever ni norrlänningar? Snälla ge oss tips, hahaha.
Hahaha jag är ironisk bara..... ( för den som inte förstod det, min försvarsmeksnism)

Så det är kalas dags? Härligt... De brukar vara så mysigt att se sötisarna. Vi var på två kalas förra helgen, imorgon är det dags för nästa men min lilla groda lär inte få gå med tanke på febern. Det blir snarare farbror/tant doktor för vår del... Fy är så osugen. Tur att jag aldrig någonsin fått influensan och lät klara mig genom detta i år igen.

Sladda ordentligt nu vännen min, lycka till med present köp!

http://www.frugnu.blogg.se

Pansen

6 december 2012 17:56

Haha, ja vi norrlänningar brukar ha mkt roligt åt er Stockholmare och snöfall, fast nu är det ju lite mer än vanligt. Och nog är det så att det är några bilar som far i diket även här vid första snön, och bilister som kör på sommardäck när snön fallit.

Men dottern och jag sladdade och hade kul (såklart där det inte var andra bilar). Sedan tycker jag det är bra också om man tränar lite så man inte far i diket om man nu får sladd med sin framhjulsdrivna bil;-)

Var på Apkoteket det blev full ryggsäck med läkemedel, suck men jag hoppas det är en tidsfråga tills jag slipper. Åkte även för att köpa presenter och vilken tur att min lilla tjej tycker det är kul att hjälpa mamma. För det gjorde så ont i ländryggen och höften, jag damp ner vid något barnbord också fixade hon allt med att scanna varor osv:-) Plockade även ur diskmaskinen så nu känner jag mig duktig och kanske kan koppla av lite i sängen.

Kram kram

 
Malin

Malin

6 december 2012 21:15

Hej! Ojojoj, vilket elände du haft/har - men positivt ändå att du blivit opererad och jag hoppas verkligen att allting nu kommer att bli bättre för dig!

Själv har jag levt med smärtor konstant i snart nio år nu, och jag vet allt om hur det är att inte bli betrodd och att inte få den hjälp man behöver från sjukvårdens sida. Ibland är det svårt att hålla modet uppe, men för min del går det (oftast) tack vare att jag har djuren att ägna mig åt. :)

All lycka till i fortsättningen nu!!!
Hälsningar Malin

http://cejasmatte.bloggplatsen.se

Pansen

6 december 2012 22:23

Äsch, som tur är fattade jag inte hur kämpigt jag hade först nu när jag kan blicka bakåt, tack och lov:-)

Nu mår jag skitbra när jag kan drömma och se en ljus framtid! Ja, jag har också djur och det går inte att förklara för dem som inte har djur vad de betyder!! Vad djuren ger

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pansen - 26 december 2023 19:12

Hej, Har helt glömt att jag hade en blogg😂 Blev ännu mer förvånad när jag såg att runt 500 personer besöker den i månaden🤗 Jag jobbar i alla fall heltid igen sedan maj 2023. Trivs jättebra. Jag stelopererade en nivå i nacken och en ...

Av Pansen - 20 februari 2018 13:29

- Jag brukar inte vara så här bestämd och barsk! Jag brukar verkligen inte låta så hård det ska du veta, men jag måste ta mig igenom ditt hårda pannben, säger psykologen på företagshälsovården.    Jag ringlar runt i den tjocka mjuka ljusgrå fåtölj...

Av Pansen - 15 februari 2018 12:15

Hittade detta som jag skrev i november 2015...min "krasch" förra hösten november 2016 och sedan en ännu större krasch i november 2017 är inte så konstig har varit på gång ett tag tror jag...   Rör mig inte, jag hoppar runt, jag balanserar knappt ...

Av Pansen - 14 februari 2018 08:29

Den 16 november kraschade jag kan man säga. Eller min kropp, dess muskler, senor och bindväv var helt slut. Mjölksyra till Max i flera kroppsdelar. Migränattacker varje dag och medicinen kunde inte längre stoppa smärtan och det bara accelererade med ...

Av Pansen - 13 december 2017 16:17

Höger höft hugg värker bultar kan inte ens ligga 3 min på den. Lägger mig på andra sidan. Den där höftövningen den har jag ju glömt bort när så mkt annat rasat i kroppen och jag kämpat så hårt för att ändå prestera och göra mitt jobb. Älskar mitt job...

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards