Direktlänk till inlägg 8 november 2012

2012 Symptom

Av Pansen - 8 november 2012 14:02

Denna stenen hade jag i fickan och slog på höften när jag var ute och gick, en slags egen TENS. Tror inte jag ska rekommendera det till någon annan för det ger lite blåmärken;-)

 



Från början var det vänster sida som var värst, manipulerade och beh. Klarade mig ett tag sedan låste det sig på höger sida. Så bägge sidorna ger smärta och problem, men höger sida är absolut värst.

Jag hade inte alla dessa symptom de första åren...

  • Svårt att sitta, stå eller gå längre perioder. 

  • Sitta "normalt" på vanlig stol är mycket svårt. När jag sitter måste jag dra upp högerbenet tätt mot kroppen för att lindra smärtan i ländryggen eller ha höger rumphalva utanför stolen. Eller sitta ”skräddarställning”. När jag sedan ska återgå kan jag knappt flytta tillbaka benen för då smärtar ljumskarna och höfterna alltså bra för ryggmuskelkramp, dåligt för bäcken.

  • Det hörs ofta rejäla klonkljud när jag går. Jag känner friktion då det ”hoppar/klonkar till” varje steg jag går. Känns som skelett nöts mot skelett utan någon dämpning...Främst när jag går sakta. Läkare beskrivet som muskler som låter och att man ska försöka undvika detta då de leder till ökad smärta...

  • Mycket skarp smärta då jag gått ett tag. Fortsätter jag att gå ändå vill jag ”halta på bägge benen” smärtan är knivskarp och det uppstår hugg bak i bäckenkanterna, musklerna i ryggen ”krampar” och benen låser sig, till slut måste jag lägga mig plant.  

  • Har ofta något som känns som mensvärk, men nu vet jag efter undersökningar av mina inre ledband att den "mensvärken" kommer från de inre ledbanden i bäcken.
  • Mer bäckensmärta vid menstruation och ägglossning (vanligt vid bäckensmärta)

  • Cykla är bättre än att gå, men jag får absolut inte lägga på motstånd, då blir det tvärstopp.

  • Smärtan ökar vid ansträngning under dagen och jag måste sätta mig på huk för att "dra ut" ryggen eller lägga mig plant.

  • Det går inte att ” bita ihop” och kämpa på”, rörelse gör smärtan värre och tycks inte skapa tillräcklig stabilitet i bäckenet. Detta har varit sååå svårt med många bakslag, jag är nämligen bra på att bita i hop och jag har börjat om och börjat om med olika former av rehabträning.

  • Liggande vila ger bäst avlastning, således bäst smärtlindring. 

  • Jag kan inte ligga på höger sida, det framkallar skarp smärta i höft, ljumske.

  • Cykla eller rida försiktigt på ”mjuk inte hård skumpig häst” är bättre än att gå och värt smärtan, men jag får ta det mkt lugnt och sänka eller ta bort mina "krav" helt. Ridningen läker min själ ;-) 

  • Höfterna känns sneda och sjukgymnast, naprapat och ridlärare sett det och kommenterat.

  • Kan bara ligga mkt kort stund på rygg på säng/brits.

  • Ofta när jag kliver i och ur bil eller vänder mig sakta till vänster i sängen, eller vänder mig när jag sitter på stol, eller om jag ligger plant på hårt underlag hörs och känns hur det knakar och smäller, bak ländrygg fast inuti mitt bäcken. Jag vet sällan om det är ny ”låsning” eller ”upplåsning” för det händer så ofta.

  • Jag har kraftig smärta och "kramp" i låga ryggmusklerna när jag sovit några timmar, alltid stark smärta när jag vaknar på morgonen och jag måste ta i allt och tvinga mig att ändra ställning, har dock bara 2 att välja på;-)

Så här är min känsla, får egentligen inte beskriva det så här enligt en sjukgymnast jag haft, men så här känns det för mig:
Känns som benet kan vara vänster men oftare höger, vill gå ur led, känns som det nästan luxurerat och sedan hoppat tillbaka och därmed skadat bindväv, ledband, nerver känns som fraktur i smärtan. Efter någon timme känns det som det uppstått blödningar som sedan gör att det känns stelt.


Inget läge avlastar eller hjälper när jag ligger, smärtan är skarp och strålar ned till höger knä (om det hände på höger sida), bränner och ilar i skenbenet och ibland ända ut i foten. Kraftig huggande smärta i bäckenkanten i ländryggen. Det gör ont i alla fästen och ”ledband” som håller ihop och fast högerbenet. Hugger och värker hårt i ljumskarna. När någon timme gått känns det svullet och stelt inuti.


Hugger, värker känns varmt och ”kliar” inuti i höftkulorna. Som långa virknålar som har stuckits in. Känns som ryggen ”vill gå av” tror det är ryggmusklerna som försöker hålla i hop och därför krampar. Kan även känns som blodstopp och är det på höger sidan känns det som cirkulationen blir sämre och foten kallnar.

Ibland ser jag ut som ett S i ryggen, för musklerna försöker korrigera allt rätt...

Framkalla smärta vid ev undersökning:

Svanka m ryggen
Plant på brits – pressa svanken i britsen-smärta främst när jag släpper.
Vända mig till vänster
Ligga på hö. sida
Låt benen falla ut till sidorna då känns det som de vill "gå ur led".

Ligga på mage och böja upp ett ben i taget.

Sedan vissa av de undersökningar som sjukgymnster och läkare gjort...minns ej vilka för när jag går därifrån gör "allt" ont;-)

Se även denna film som tydligt klargör symptom, diagnos och behandling: 

http://www.youtube.com/watch?v=iv9vAz1qRl4&list=UUrRkVbzRZkF5l4Za72hlLcg&index=8&feature=plcp 

 

 
 
Ingen bild

Bambi

17 maj 2017 15:37

Blev du Bra ??? Förstår precis styrka från helvetet behövs har samma problem gjort det där utan effekt vill ej op suck hör gärna av dig min meijl mvh bambi

Pansen

18 maj 2017 09:14

Hej Bambi. Jag blev lindrad av flera behandlingar men bara i perioder. Efter problem i över 15 år genomgick jag steloperationer (Ifuse-metoden) av bägge mina bäckenleder/si-leder 2012/2013 och blev bra☺️ Du är även välkommen till gruppen på Facebook sök "Pansen Bäckensmärtor" så lägger jag till dig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pansen - 26 december 2023 19:12

Hej, Har helt glömt att jag hade en blogg😂 Blev ännu mer förvånad när jag såg att runt 500 personer besöker den i månaden🤗 Jag jobbar i alla fall heltid igen sedan maj 2023. Trivs jättebra. Jag stelopererade en nivå i nacken och en ...

Av Pansen - 20 februari 2018 13:29

- Jag brukar inte vara så här bestämd och barsk! Jag brukar verkligen inte låta så hård det ska du veta, men jag måste ta mig igenom ditt hårda pannben, säger psykologen på företagshälsovården.    Jag ringlar runt i den tjocka mjuka ljusgrå fåtölj...

Av Pansen - 15 februari 2018 12:15

Hittade detta som jag skrev i november 2015...min "krasch" förra hösten november 2016 och sedan en ännu större krasch i november 2017 är inte så konstig har varit på gång ett tag tror jag...   Rör mig inte, jag hoppar runt, jag balanserar knappt ...

Av Pansen - 14 februari 2018 08:29

Den 16 november kraschade jag kan man säga. Eller min kropp, dess muskler, senor och bindväv var helt slut. Mjölksyra till Max i flera kroppsdelar. Migränattacker varje dag och medicinen kunde inte längre stoppa smärtan och det bara accelererade med ...

Av Pansen - 13 december 2017 16:17

Höger höft hugg värker bultar kan inte ens ligga 3 min på den. Lägger mig på andra sidan. Den där höftövningen den har jag ju glömt bort när så mkt annat rasat i kroppen och jag kämpat så hårt för att ändå prestera och göra mitt jobb. Älskar mitt job...

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards